Minulla on monia kokemuksia lääkärin luona. Olen kohdannut lääkärin, joka oli tyly. Siitä tuli melkein itku. Lähdin lääkärin luota sekavin ja pettynein tuntein.
Toisaalta lääkäri ei saa olla liian lepsu ja passiivinen. Tällaisestakin lääkäristä minulla on kokemuksia: sain tehdä diagnoosin itse. Onneksi vaiva ei ollut suuri.
Tapasin vastikään aivan ihanan sisätautien erikoislääkärin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Hän kysyi aluksi, että mitä minulle kuuluu. Juttelimme tunnin ajan. Kyllä jäi hyvä mieli. Ja kokonaisuudessaan lääkäritapaamiset ovat olleet asiallisia ja hyviä.
Nykyisin moni googlettaa vaivojaan ja miettii diagnoosia ennen lääkärille tuloa. Viime vuosina lääkäri ja potilas on alettu nähdä hoitokumppaneina. Toisaalta siinä voi joskus olla se vika, että potilaista tulee kuluttajia, jotka shoppailevat toimenpiteitä tai hoitokeinoja omaan makuunsa. Minä pidän käymisestä lääkärillä vanhan mallin mukaan. Haluan olla potilas ja luottaa lääkäriin.
Hesari teki kyselytutkimuksen lääkärin ja potilaan kohtaamisesta. Vastauksia tuli runsas 400. Lukijat kertoivat esimerkiksi kokemuksistaan, jossa lääkäri ei nostanut katsettaan tietokoneesta. Muistetaan myös lääkäri, joka töksäytteli. Tämän muistavat monet loppuelämänsä. Mutta suuri osa lääkäreistä on myös lämpimiä ja hyvin ammattitaitoisia.
57-vuotais mies kertoo: "Olin urologilla yksityisvastaanotolla. Oireita kertoessani lääkäri laittoi kätensä niskansa taakse ja haukotteli."
Tutkimuksista tiedetään, että ihminen pyrkii kertomaan vaivastaan niin, että käynnin syy on lääkärin silmissä mahdollisimman pätevä. Olisi ikävää antaa kuva, että hukkaa lääkärin aikaa tulemalla vastaanotolle harkitsematta.
Jos lääkärii haukottelee, katselee polviinsa, tuijottaa tietokonetta tai ei vaikuta ottavan oireita todesta, potilaalle voi tulla tunne, että hän tuli vastaanotolle liian vähäisestä syystä. Potilaan onkin tärkeää saada lääkäriltä jonkinlainen vahvistus siitä, että on toiminut oikein tullessaan lääkärille.
"Lääkäri oli pyytänyt hänet ikkunan ääreen katsomaan alapuolella olevan torin ihmisvilinää sanoen. " Noin 30 prosenttia noista ihmisistä sairastuu elämänsä aikana syöpään. He eivät vain tiedä sitä vielä. Te olette onnekas, te tiedätte, ja hoidot voidaan aloittaa heti."
Sanat ovat vain yksi osa lääkärin ja potilaan vuorovaikutusta. Suhteeseen vaikuttaa paljon myös puheen sävy, lääkärin eleet, ilmeet, kehonkieli ja tunnelma, joka kohtaamisessa vallitsee. Lääkärin toivotaan kuuntelevan, keskittyvän ja olevan ystävällinen.
Onneksi vuorovaikutusta opetetaan nykyisin lääkärikoulutuksessa. Ehkäpä tulevaisuudessa lääkärit ovat empaattisempia.
Lähteet: Helsingin Sanomat 2.9.2021, kuvat omat
Ihana, että oli hyvä kohtaaminen lääkärin kanssa. Lääkärit ovat ihmisiä, joten valitettavasti on nähty koko kirjo eli kaikenlaista hiihtäjää lääkärien saralla ja sitten niitä hyviä. Ai että tulee hyvä olo, kun tulee lääkärillä nähdyksi ja kuulluksi.
VastaaPoistaIkävin kokemus lääkärin tapahtui pienoisen tyttäreni kanssa, joka oli tottunut sydän juttujen vuoksi, että Lasten sairaalassa laitettiin aina hänen pehmolle myös kaikki verenpainemittarit, sydänkäyrälappuset jne. Nuori naislääkäri oli aivan ymmällään, kun pieni tyttäreni ojensi Panadaa pehmoaan näyttääkseen, että näytä Pandalla mitä aiot tehdä hänelle. Tylysti tokaisi, mitä mun nyt tämän kanssa pitää tehdä, siis Pandan. Sanoin, että näytä miten tutkit Pandan korvia ja sitten voit tutkia tyttären korvat. Tylyys vaan jatkui ja tuhahti kärsimättömänä.
Pian lääkäri soitti hätääntyneenä perään, ettei ollut tutkinut riittävästi, toisen sydänhistorian huomioiden. Että kaiketi joku herääminen siitä kypsyyntyneestä moodista sitten virisi. Toivon ettei hän erikoistunut lasten hoitoon ja että elämä opettaa, miten ihmisiä tulee kohdella, ei liukuhihnatavarana.
Ihanaa päivää Marja. <3
Kiitos Tiia kommentistasi. Oli niin kaunis tapa tyttärelläsi, että tutkitaan ensin Panda. Lääkäri oli tosi ikävä. Ei varmasti sopinut lastenlääkäriksi. Jokaisella lääkärillä on oma persoonallisuutensa, mutta pitäisi myös muistaa, että on töissä sen persoonallisuuden ja etenkin potilaiden kanssa. Eikä esimerkiksi pätemässä.
VastaaPoista