tiistai 12. maaliskuuta 2024

Kun työkaveri päsmäröi

 


Kun työkaveri päsmäröi,  se herättää usein epäluottamusta toisen ammattitaitoon ja arvostelukykyyn. Yksi voi ohittaa tilanteen olan kohatuksella, toinen voi  kokea arvostelun hyvin epäoikeudenmukaisena. Se voi herättää huonommuuden ja riittämättömyyden tunteita.


Miten vastata päsmäröintiin? Ensin kannattaa miettiä, millainen vaikutus työkaverin käytöksellä on itseen. Kannattaisi pohtia, haittaako toisen henkilön toiminta oman tai yhteisen työn sujumista tai omaa hyvinvointia työssä.


Jos tuntuu siltä, että käytös haittaa, asia kannattaa ottaa puheeksi kyseisen henkilön kanssa. Kannattaisi kuvailla esimerkkitilanteiden lisäksi, miten käytös on vaikuttanut itseen, omaan työhön ja omiin tunteisiin.


Asia kannattaisi hoitaa kasvokkain tai etänä työskenneltäessä videopuhelun välityksellä. Viesteissä ja sähköpostissa kaikki tunteiden sävyt eivät tule esiin, ja siksi voi tulla helpommin väärinymmärryksiä.



Päsmäröinnin puheeksi ottaminen voi tuntua toisesta yllättävältä ja se voi johtaa puolustusreaktioon. Keskustelun aikana asian puheeksi ottaminen voi olla ristiriidassa henkilön oman käsityksen kanssa.


Kenestäkään ei saisi puhua työpaikalla leimaavasti eli nimittää esimerkiksi besserwisseriksi, koska se ei edistä hyvää työkulttuuria eikä tilanteen paranemista.


Päsmäröijän muutokselle on myös tärkeää antaa aikaa. On hyvin ymmärryttävää, että käytöksen muuttuminen voi vaatia aikaa.


Työpaikalla voi samalla käynnistää yleisempää keskustelua, mitä luottamus ja arvostus tarkoittavat työpaikalla. Miten niitä voisi  osoittaa ja alkaa rakentaa?

 

Ilman selviä ongelmiakin työpaikoilla voitaisiin keskustella siitä, millainen on hyvä ja vastuullinen työyhteisö.





Lähteet: Referaatti Helsingin Sanomat 28.10.2021


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!