torstai 26. lokakuuta 2017

Miten pärjätä ilkeän ihmisen kanssa töissä?



Onneksi nykyisessä työpaikassani ei ole ilkeitä ihmisiä. Mutta kokemusta on edellisistä työpaikoista.

Huono käytös voi tarttua, ja siinä samalla voi itsekin muuttua kyyniseksi.


Stanfordin yliopiston psykologian professori Robert Sutton on kirjoittanut muun muassa kirjan The Asshole Survival Guide. Nimi on paljon puhuva.

Sutton määrittelee ilkeän ihmisen: hänet tavatessamme tunnemme itsemme huonoksi, epäkunnioitetuksi, loukatuksi, ahdistuneeksi.


Ennen toisen määrittelyä ilkeäksi kannattaa pohtia. Että olenko vain herkkänahkainen ottamaan vastaan asiallista kritiikkiä? Tai laukaiseeko jokin omassa käytöksessä toisten huonon käytöksen?

Jos nämä jutut on pohdittu, eikä syytä löydy itsestä, kannattaa jotenkin reagoida ilkeilijään.


1)Puhu ilkeälle ihmiselle.
Hyvin perusteltu ja kunnioittavaan sävyyn annettu palaute ilkeälle ihmiselle voi hyvinkin tehota, jos on vielä esittää konkreettisia esimerkkejä ilkeydestä.


2)Puhu pomollesi, työsuojeluvaltuutetulle ja työterveyslääkärille, jos muutkin työntekijät ovat samaa mieltä kanssasi.


3)Välttele.
Mitä harvemmin ilkimyksen kohtaa, sitä vähemmän tämä ankeuttaa elämää.

4)Suojele mieltäsi.
Kannattaa puhua työkavereiden kanssa ilkeilijästä. Usein on niin, että ilkeä ihminen on muillekin ilkeä. Ilkeily ei tunnu niin pahalta, kun tietää, ettei se ole henkilökohtaista.


Suttonin mukaan itsensä voi etäännyttää asiasta seuraavalla tavalla: "Katso rauhallisesti vauhtiin päässyttä ilkeilijää ja kuvittele olevasi lääkäri, joka diagnosoi potilaansa sairastavan vakavaa kusipäisyyttä. Mitä oudompaa ilkeilyä, sitä kiinnostavampi tapaus."


5)Taistele.
Älä kuitenkaan alennu ilkeilijän keinoihin. Sutton neuvoo keräämään kattavan todistusaineiston. Muun muassa säilyttämään ilkeät sähköpostit ja somekommentit. Niitä voi käyttää taistelussa ilkimystä vastaan.


6)Häivy ennen kuin kyynistyt.
Jos on vaikka mahdollista vaihtaa osastoa töissä, tee se. Muuten saatat itsekin ajan myötä muuttua ilkeäksi. Mutta älä koskaan jätä työpaikkaasi yhden ilkimyksen takia! Se on hänen tehtävänsä.

Onko sinulla joskus ollut ilkeää työkaveria?




Lähteet: Helsingin Sanomat 15.10.2017, kuvat Pexel

18 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Melissa. Surullista että aina ei nuo ohjeetkaan auta.

      Poista
    2. Mua on mun työ paikalla on yksi työn tekijä puhunut ilkeän sävyyn nimetön

      Poista
    3. Kiitos kommentistasi Anonyymi. Todella ikävää, kun sinua on loukattu toisen työntekijän taholta.

      Poista
  2. Varmasti ilkeitä ihmisiä on, koska niin monet ovat kokeneet työpaikkakiusaamista. Koulussa koin tulleeni kiusatuksi, mutta työpaikkojen suhteen olen ollut erittäin onnekas. Nuo ohjeet varmaan toimivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Kirsti. Se on todella kohtuutonta, jos työpaikalla kiusataan. Sinä et ole onneksi kokenut sitä.

      Poista
  3. Edellinen kommentti vaan hävisi jonnekin. Hienoa että et ole kokenut työpaikkakiusaamista. Yhdessä lukiossa rehtori kiusasi minua, koska opetan uskontoa. Hänelle ei tullut mieleenkään, että opetan myös mm.psykologiaa. Enkä ole teologi vaan opiskellut kulttuurien tutkimuksien laitoksella uskontotiedettä. Jossa tutkitaan kaikkia uskontoja ja yliluonnollista. Rehtori oli matematiikan opettaja ja ateisti. Hän sanoi mm. kerran, että opetan turhaa ainetta ja olen turha opettaja. Kokouksissa hän nolasi minut usein. Mikä helvetin mäntti se mies olikaan? En ole koskaan tavannut niin suppeakatseista ja typerää ihmistä. Minä panin kyllä hänelle hanttiin jo alkumetreillä. Lähinnä naureskelin sisäisesti hänen tomppeluudelleen. Sain onneksi paljon tukea työkavereilta.

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Niin ehkä tosiaan ihmisen ilkeyteen voi olla syynä vaikka ihan väsymys tai kun aivot käsittelevät jotain muuta jolloin ihminen muuttuu ihan toisenlaiseksi,kun ei yksinkertaisesti jaksa olla kiva tai huomioonottava ja ystävällinen. Se muuten vie aika paljon energiaa. En usko, että kukaan haluaa tahallaan olla ilkeä. Ehkä olisi parempi antaa hänen olla silloin rauhassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Teresa. Kaunis ja hieno näkökulma sinulla ilkeyteen. Minä olen ollut työpaikassa, jossa pomo oli aivan aidosti ja täysin ilkeä. Ja hyvin katkera ihminen.Mielestäni pahuus on yhtä todellista kuin hyvyys.

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Olen törmännyt ilkeisiin ihmisiin aikuisena, myös työpaikalla, ja jotenkin se osaa aina järkyttää. Miten aikuinen ihminen voi käyttäytyä sillä tavalla?
    Kiitos todella hyvistä ohjeista. Ja täytyy sanoa että itse olen todennut että mielen suojelu ja ulkoapäin katselu on todella tarpeellista kun kohtaa ilkeän ihmisen. Välillä sellaisia ihmisiä tulee vastaan esimerkiksi sukulaissuhteissa, silloin ei välttämättä voi vältellä koko elämäänsä, mutta kun osaa astua tilanteesta ulos ja katsoa ihmistä kuin ulkopuolisena saattaa asia muuttua aivan toisenlaiseksi. Helppoa se ei ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Joanna.Samaa olen ihmetellyt itse: "Miten aikuinen ihminen voi käyttäytyä sillä tavalla?" Nimenomaan aikuinen. Lasten ja nuorten ilkeilyt voi ymmärtää kasvukipuina. Mutta aikuisen pitäisi osata töissä käyttäytyä aikuismaisesti. Olkoon vapaa-ajalla millainen mäntti tahansa.

      Poista
  8. Hyvät vinkit! Työpaikkakiusaamiselle pitäs olla ehdoton stoppi heti. Se pilaa muuten niin paljon elämänlaatua.

    VastaaPoista
  9. Kiitos Maiju kommentistasi. Työpaikkakiusaaminen on todella iso asia. Aikuiset heittäytyvät lapsiksi jälleen. Inhottavaa.

    VastaaPoista
  10. Minulla oli kerran erittäin ilkeä työkaveri. Haukkui ja mustamaalaa minua kaikille. Sitten vielä kehtaisi kaiken kukkuraksi valehdella kaikille minun päähäni, että olen haukkunut kaikkia ja kaikkien lapsiakin. Sai sillä tavalla haukkumisillaan ja valheillaan kaikki ihmiset minun kimppuuni haukkumaan minua. Enkä tiennyt ollenkaan, mistä on kysymys. Kun puolusti itseäni, kun kaikki haukkuivat minua syyttä suotta, niin sain kaiken syyn niskaani. Tilanne kävi niin pahaksi, että jouduin lähtemään töistä pois. Vasta myöhemmin asia on valjennut minulle, kuka oli kaiken takana. Kosti sen sillä tavalla, kun olin hyvä ja pidetty työpaikalla. Sai kaikki minua vastaan. Oli itse vähemmän pidetty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Anonyymi. Tuo mustamaalaaminen on todella ilkeää ja pirullista, kun ei itse ymmärrä, mistä tulee se, että haukutaan. Tuo kiusaava ihminen on ollut todella tunnevammainen.

      Poista
  11. Kiitos kommentistasi Nimetön. Monen kiusaamisen taustalla on kateus. Kuten sinunkin tapauksessa. Sinulla on ollut aivan hirveän kauhea tilanne töissä. Oli hyvä ratkaisu, että lähdit työpaikasta pois.

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!