sunnuntai 25. helmikuuta 2018

Millaisen vaikutelman annamme itsestämme muille?



Vuorovaikutuksessa toisten kanssa ihminen esittäytyy muille pyrkimällä antamaan tietynlaisen vaikutelman itsestään.

On olemassa monia strategioita, tapoja säädellä vaikutelmaa.

  • Miellyttämissrategia: Ihminen yrittää saada muut pitämään itsestään olemalla heille mieliksi. Jopa mielistelemällä. Miellyttäminen voi myös aiheuttaa epäluuloa ja kiusaantuneisuutta, jolloin sen vaikutus vähenee.

  • Itsekehuskelun strategia: Ihminen korostaa omaa erinomaisuuttaan ja saavutuksiaan. Vaarana on, että tällaista henkilöä pidetään itserakkaana. Silloin myötämielisyys häntä kohtaan vähenee.
  • Uhkailun ja pelottelun strategia. Tällainen ihminen haluaa valtaa. Hän ei ole yleensä kovin pidetty.
  • Vetoamisen strategia.Tätä käyttävä ihminen haluaa saada muut auttamaan häntä. Hän hakee sympatiaa. On vaatimaton ja heikko. Tämä strategia voi toimia. Mutta toisaalta jatkuvasti avuton ihminen voidaan kokea rasittavana.

  • Olla oma itsensä strategia. Tämä on helppo, kiva ja luonnollinen tapa antaa vaikutelma itsestään.

Käytätkö sinä jotakin näistä esitellyistä strategioista?




Lähteet.: sosiaalipsykologia, kuvat Pexel ja Pixabay.

torstai 22. helmikuuta 2018

Päivän vaatteet ja monenmoisia mietteitä


Taas viikko lopuillaan. Ja talviloma alkaa. Jees! Toivottavasti ei tule sellaisia pakkasia - esimerkiksi 30 astetta - kuin on ennustettu. Silloin ei tee mieli ulkoilla.

Tajusin tässä viikolla olevani koti-ihminen. Kotikissa. Toisaalta työ on niin sosiaalista, että sen jälkeen olen mieluiten kotona. Uunien suloisessa lämmössä. Palavien halkojen tuoksussa. Uunia sytyttäessä voi tuijottaa tulta. Se on hyvin rauhoittavaa.


Viikko on ollut jotenkin hölmöntylsä. Vähän tervassa askeltamista. Niinpä kuvatkin ovat latteita.

Tomera tyttöni otti kuvat. En jostakin syystä jaksanut noudattaa hänen tarkkoja käskyjään. Niinpä hän sanoi: "Sinunpa on blogi. Oo kuin lahna vaan." Mutta näillä mennään. Lupaan, että ensi viikolla tulee parempia kuvia. Kun on se lomakin.


Mekko on merkiltään Anna Field. Muistaakseni pari vuotta sitten ostettu. Tykkään avokaulaisista kietaisumekoista. Mutta minulle sopisi paremmin vähän lyhyempi mekko.


Onneksi tällä viikolla on ollut ihan siedettävät pakkaset ja - mikä ihaninta - aurinko on paistanut. Esimakua keväästä.


Digi-jutut on mennyt tapani mukaan vähän surkeasti. Harjoittelin Instaa ja lähetin saman kuvan useamman kerran. Enkä tiennyt, miten ylimääräiset kuvat saisi poistetuksi. Kunnes eilen paljon digistä tietävä ystäväni opetti minulle Instan käyttöä. Harmaissa aivosoluissa vähän tutisee. Taisin oppiakin jotakin. Hän opetti minulle myös kuvakaappausta. Sitä en ole vielä harjoitellut. Mutta kaikki aikanaan. Tietsikan valokuvatiedostot on menneet aivan sekaisin.


Viikon autoiluni oli taas sellainen, että möhlin. Olin jättänyt autoon valot päälle aamulla. Ja kun hyppytunneilla tein lähtöä kuntosalille, auto ei startannut. Akku tyhjä. Meillä on niin vanhat auton romut käytössä, ettei valot  sammu automaattisesti. Ne pitäisi muistaa sammuttaa.

 Yli puolenkymmentä kertaa on käynyt niin, etten ole hajamielisenä ihmisenä  muistanut sammuttaa valoja. Onneksi sain miehen kiinni. Hän tuli noin kello 17 vara-akun kanssa. Ja hänellä oli kiire  omiin töihinsä. Hän käski minun ajaa parkkivaloilla ja isoilla kierroksilla. Eli kaasuttaa paljon. No. Minullehan se sopii vallan mainiosti. Kun tykkään vauhdista. Minä ajoin 20 kilometriä kotiin niin kauheaa vauhtia kaasutellen jäisellä tiellä, että kerrankin itseäni hirvitti. Etenkin risteyksissä.

Hyvää viikonloppua kaikille!




Lähteet: kuvat omat

Stressissä voi olla ihme kyllä hyvääkin - ei uskoisi





Stressin alkuperäinen tehtävä on ollut saada meidät toimimaan esimerkiksi vaaran uhatessa. Yhteiskunnan kehittymisestä ei tulisi mitään ilman stressiä.


Pitkäaikainen stressi on pahasta. Se heikentää vastustuskykyä, unen laatua, ihmissuhteita, terveyttä kokonaisuudessaan. Uuvuttaa toimintakyvyttömäksi.


Mutta tärkeää olisi lievän stressin ja levon vuorottelu. Stressiä ei pidä täysin välttää. Vaan sitä voi käyttää taidolla kuin polttoainetta. Ihminen voi parhaiten aktiivisuuden ja levon tasapainossa. Mieli kaipaa haasteita.


Jatkuva toimettomuus ei ole mielelle hyväksi. Paradoksaalisesti tavoiteettomat ja liian vähän vaativat olosuhteet voivat luoda stressiä. Tämän varmaan tietää moni pitkäaikaistyötön.


Tieto stressin vaarallisuudesta on erittäin yleistä. Vinkit stressin poistamiseen mediassa ovat hyvin yleisiä. Stressillä pelottelemisesta on tehty myös paljon rahaa ja bisnestä.


Mutta suloinen tasapaino vauhdin voimassa ja rauhallisten hetkien vaihtelussa olisi parasta.

Oletko koskaan tuntenut, että siedettävä sressi on sinulle hyväksi?






Lähteet: Helsingin Sanomat 9.11.2017, kuvat Pexel, Pixabay

keskiviikko 21. helmikuuta 2018

Olenko jo tämän ikäinen?


Joo. Olen 52-vuotias.

Välillä havahdun siihen. Jo niin paljon. Elämää on vähemmän edessä kuin takana.

Silti aivoni surraavat välillä kuin parikymppisellä. Innostun, inspiroidun, kohkaan sinne tänne. Ulkoisesti ja ajatuksissani.

Ehkä oikean iän muistamisessa parhainta todistusaineistoa on jo 19- ja 17-vuotiaat tyttäreni. Jossakin välissä olen punnertanut heidät tähän maailmaan.


Alan olla siis jo möyheä akka. Mutta se ei ole vain klisee, että ikä on korvien välissä. En kertakaikkiaan tunne olevani 52-vuotias akan kutale.

En silti yritä olla ikuisesti nuori. Ikuinen teini. Pukeudun niin kuin aikuiset pukeutuvat. Napa ei näy. Naaman kohotusleikkaus, botox ja täyteaineet ei ole ollut vielä mielessä.

Mutta mistä sitä tietää, vaikka tulisivat myöhemmin mieleeni


Avioliitto on kestänyt 23 vuotta. Molemmat olemme miehen kanssa muuttuneet. Ja onneksi hyväksyneet toistemme muutokset.

Identiteetti eli pysyvämpi minäkäsitys voi matkan varrella muuttua esimerkiksi koettelevien tai iki-ihanien kokemusten myötä. Mutta en ole kokenut suurta identiteetti räjähdystä. Ei ole ollut myöskään neljänkympin tai viidenkympin kriisiä. Voihan kriisi tulla kuusikymppisenä.


Kuolema on enemmän läsnä. Näen ikään kuin sen reunat mutta keskustaa en. Suuri toiveeni on elää hyvin vanhaksi mummoksi. Silloin muun muassa hyväksyttäisiin paremmin kaikenlaiset oikut ja omituisuudet. Kaupankassalla etuileminen. Puhuminen suuremmalla äänellä. Nuorten kauhistelu. Mahdollinen kävelykepin heiluttelu.


Vanhuuden kehitystehtävänä on eheytyminen. Muistelussa kootaan itsestä kokonainen. Eheä.

Peiliin tuijottelu on vähentynyt iän myötä. Aamulla on pakko, kun meikkaan. Suuni ympärillä sulkeet. Kulmakarvojen välissä syvät rypyt. Kasvot valuvat vähitellen alaspäin. Mutta näin se menee.

Olen tätä toitottanut: Olen kehopositiivinen. Kannan selkä suorana painoni, ulkonäköni, vanhenemisen. Ikä on onneksi tuonut itsensä hyväksynnän ja armollisuuden.


Minusta on kehkeytynyt vähän rouva Suorasuu. Sanon suoraan, mitä ajattelen. Ikävä kyllä en ajattele sen seurauksia.

Ainakin kaksi piirrettäni on hyvin pysyviä: Olen onneton autokuski ja epäkäytännöllinen ihminen.

Miten koet ikäsi?



Lähteet: kuvat omat

tiistai 20. helmikuuta 2018

Vatsa pömpöttää



Ennen usein illalla vatsani pömpötti turvonneena aivan kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana.

Itse sain avun liikunnasta. Pömpöttämiseen on monia syitä. Esittelen tässä jokusen.


Stressi
Stressihormonit kortisoli ja adrenaliini voivat vaikuttaa myös vatsan toimintaan.
Hoito: Liikunta vähentää stressiä ja parantaa vatsan toimintaa. Säännölliset vessassa käynnit pitäisi muistaa ja mennä heti vessaan, kun se iso hätä yllättää. Probiootit on yksi keino parantaa vatsan toimintaa. Tämä päti minuun. Juuri liikunta ja probiootit auttoivat.


Huono ruokarytmi
Jos ei muista syödä säännöllisesti ja ahmii sitten pari kertaa päivässä paljon ruokaa hirvittävään nälkään, suoliston toiminta menee sekaisin.
Hoito: Pitäisi syödä 3-4 tunnin välein pieniä aterioita, jotta kauhea nälkä ei yllättäisi. Myös kuitupitoinen ruoka ja noin kaksi litraa vettä päivässä on hyväksi.


Sopimaton ruoka-aine
Jos pömpötys alkaa heti ruuan jälkeen, sen aiheuttaa juuri syöty ruoka-aine.
Hoito: Mieti mitä söit, ja jätä jatkossa kyseinen ruoka-aine syömättä.


Ärtyvän suolen oireyhtymä
Tämä on suomalaisilla hyvin yleinen vaiva.
Hoito: Fodmap-ruokavalio yleensä auttaa. Kannattaa jättää ruokavaliosta pois esimerkiksi ruisleipä, palkokasvit. Olen kesäkuussa kirjoittanut fodmap-ruokavaliosta Apua vatsavaivoihin postauksessa tästä https://vimma50.blogspot.fi/2017/06/apua-vatsavaivoihin.html.


Laktoosi-intolerenssi ja keliakia
Kaikki varmasti tietää, mitä nämä vaivat ovat.
Hoito: Laktoosi-intoleranssin huomaa helposti itsekin maitotuotteista johtuvaksi. Jos epäilee keliakiaa, kannattaa mennä vielä lääkäriin varmistamaan diagnoosi. Ruuasta kannattaa jättää pois kaikki muut viljat paitsi kaura.


Sairaudet
Muun muassa maksan, munuaisten ja kilpirauhasen vajaatoiminta voivat aiheuttaa vatsan turvotusta.
Hoito: Heti lääkäriin, jos kotikonstit ei auta ja turvotukseen liittyy kovia kipuja.


Gynekologiset sairaudet
Endometrioosissa kohdun limakalvoa kasvaa väärään paikkaan esimerkiksi vatsaonteloon. PMS, vaihdevuodet tai ehkäisypillerit voivat  myös turvottaa vatsaa.
Hoito: Endometrioosi aiheuttaa myös lapsettomuutta. Ylimääräinen limakalvo poistetaan usein kirurgisesti. Muita gynekologisia vaivoja voi auttaa liikunta, säännöllinen elämänrytmi, hyvä uni.

Pömpöttääkö sinun vatsasi illalla?





Lähteet: Anna 1.2.2018, kuvat Pexel

maanantai 19. helmikuuta 2018

Meissä on voimaa naiset


Kannattaisi silloin tällöin pysähtyä pohtimaan, mikä on itselle tärkeää. Eikä vain suorittaa elämää. Olla muille mieliksi. Vaan kerätä rohkeutta olla oma ainutlaatuinen itsensä. Minulle lukeminen, kirjoittaminen, liikkuminen, tämän blogin pitäminen on minun ominta itseäni.


Nainen voisi ottaa omaa tilaa ja käyttää valtaa. Naiset joutuvat usein kantamaan vastuuta - etenkin kotielämässä. Silti he eivät uskalla ottaa valtaa, joka kuuluisi vastuun kantamiseen.


Voisi vaalia mielenrauhaa. Ei hermoilla oikeastaan ja loppujen lopuksi turhista asioista. Kiireen keskellä on välillä hyvä hengähtää.


Voisi yrittää olla ystävällinen. Kotonakin.

Perheen kanssa pitäisi olla  kohtelias. Kenelläkään ei ole oikeutta kaataa huonoa oloaan toisen niskaan. Jos jollakin perheenjäsenellä on paha olla. Hän voisi puhua koko perheen kanssa.

Onko sinulla tarppeeksi omaa aikaa?




Lähteet: Voi hyvin 1/2018, kuvat omat

sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Unettomuuteni


Saatan nukkua kolmekin kuukautta hyvin. Sitten tulee noin kahden  neljän viikon unettomuusjakso. Olen miettinyt pääni puhki, miksi näin on? Se ei ole edes aina yhteydessä stressiin tai mielialaan. Onko sen tarkoitus, että pohtisin elämääni?

Minulla on nimenomaan nukahtamisvaikeuksia. Kaikki on niin kuin neuvotaan: Huone tuuletettu, siisti, sänky ja petivaatteet mukavat. Olen rauhoittunut kaksi tuntia kirjaa lukemalla.

Saatan pyöriä sängyssä kolmekin tuntia. Tulee ajateltua omaa ja läheisten elämää. Välillä näen uhkakuvia. Ajatukset on synkkiä. Yöllä kaikki ylikorostuu. Sitten kun nukahdan, nukun kuin tukki. Mutta seuraavana päivänä olen hyvin väsynyt. Ja kaikki sujuu kuin sumussa.


Mutta kurjuuden vesistöt ovat rannattomia ja syviä.

Jotkut väittävät, että unettomuus on evoluution tulosta. Ihminen on pysynyt paremmin hengissä, kun on suojautunut vihollisilta ja villieläimiltä valvomalla. Minä en usko tuohon lainkaan. Evoluutiopsykologia ylipäätään yksinkertaistaa asioita liikaa. Entäs sitten päivällä? Oletko suojautunut? Kun kellut jossakin sumussa.

Kärsitkö sinä koskaan unettomuudesta?


Lähteet: omat