perjantai 18. tammikuuta 2019

Herkullista tummaa suklaata - nyt vegaaneillekin







Fazerin suositun Pure Dark -suklaan reseptiä on muutettu niin, että se sopii nyt vegaaneillekin. Uusitussa pakkauksessa kerrotaan myös suklaan kohtuusyönnin terveysvaikutuksista. Alkuvuoden uutuus maku on Fazer Pure Dark Crunchy Hazelnut. 





Pure dark -suklaan reseptiä muutettiin niin, että aiemmin käytetty maitorasva jätettiin pois. Muutoksen ansiosta  Pure dark -suklaa ei sisällä raaka-aineena mitään maidon ainesosia eikä muita eläinperäisiä raaka-aineita.



Fazerille tulevissa kuluttajapaneeleissa on jo pitkään toivottu suklaata vegaaneille.

Muutos näkyy kaupoissa liukuvasti, ja uuden Pure dark -suklaan pakkausmerkinnässä on vegan friendly


Pure Dark - suklaan terveysvaikutuksista
  • Fazer pure dark -suklaa on runsaskuituista ja sisältää runsaasti flavanoleja, kaliumia, magnesiumia, jotka tekevät hyvää hermostolle ja verisuonille.  Pure Dark -suklaa on ensimmäinen Fazerin tuote, joka saa Fazer Brainhow-merkinnän, joka kertoo, että suklaalla on hyvä vaikutus aivoille.
  • EU:n terveysväittämän mukaan kaakaon flavanolit auttavat ylläpitämään verisuonten joustavuutta, mikä edistää normaalia verenvirtausta. Terveysvaikutuksen saamiseksi pitäisi syödä päivittäin kolmannes Pure Dark -suklaalevystä.
  • Reseptimuutoksen myötä Pure Dark -suklaa ei sisällä maidon ainesosia. Se kuitenkin tuotetaan linjalla, jossa tehdään maitosuklaata. Fazer haluaa antaa vastuullisena kaiken tiedon kuluttajalle. Siksi Pure Dark -suklaassa on tieto "saattaa sisältää pähkinää, mantelia, maitoa ja vehnää".
  • Fazer Pure Dark -suklaa tehdään 100 prosenttisesti vastuullisesta kaakaosta.
      Pidätkö sinä enemmän tummasta vai vaaleasta suklaasta?




Lähteet: Fazer tiedote, kuvat Pixabay, ensimmäinen kuva oma

torstai 17. tammikuuta 2019

Virta vähissä - palautumisvaje on uusi kansantauti



Palautumisvaje tarkoittaa sitä, että ihminen ei malta levätä tarpeeksi vaan elää suorittamisen hullunmyllyssä 24/7. 

Minulla ei ilmeisesti ole palautumisvajetta. Menen nukkumaan yhdeksän ja kymmenen välillä. Unta saan kahdeksan tai yhdeksän tuntia, kun herään aamuvirkkuna kuudelta. Enkä minä halua suorittaa elämää. Olla pätevä, kiireinen, elää kiiltokuvaelämää. Palaudun myös kotona laittamalla rauhallisesti ruokaa, lenkkeilemällä, lukemalla ja kirjoittamalla tätä blogia. Itse asiassa koko iltani on rauhallista palautumista.


Kiireen oravanpyörään kuuluu täyteen ladattu kalenteri ja aikataulut, loputtomat tehtävälistat, teräksenkovat treenitavoitteet.

Keho ei kuitenkaan pysty sopeutumaan tähän. Vaan sen olisi saatava jokapäiväinen leponsa.

Ihminen tarvitsee palautumista päivittäin. Sitä ei voi säästää vain viikonloppujen ja lomien varaan.


Epäilys palautumisvajeesta pitäisi huomata muun muassa siitä, että huomaa suorituskyvyn laskun töissä ja harrastuksissa.

Nykyään ihmisillä on paljon kehon toiminnasta kertovia mittareita. Ne voivat havahduttaa ihmisiä, kun syketasot ovat välillä liikunnan ja levonkin aikana todella korkeita.


                                        Häiriötila
Yksi hälytysmerkki on uniongelmat. Päässä saattaa pyöriä tuhat ja sata työasiaa ja huolta.

Kivut ja jännitystilat lisääntyvät. Samoin ärtyneisyys, hermostuneisuus, muistiongelmat ja keskittymiskyvyttömyys.

Yleinen tunne on, että en selviä tästä päivästä.


Kun stressihormoni kortisoli on pitkään korkeana, riski tulehdustauteihin lisääntyy.

Kun stressi on edennyt uupumiseksi, aivolisäkkeestä erittyvien hormonien määrä laskee. Siksi esimerkiksi kilpirauhasen, sukupuolirauhasten ja lisämunuaisen hormonien eritys voi olla alhainen.


                                   Suorittajan suolisto
Kun stressi kalvaa, suolisto alkaa oireilla. Huonot bakteerit lisääntyvät ja hyvät vähenevät. Ruokahalua hillitsevien hormonien eritys pienenee. Siitä seuraa se, että ihmiselle tulee näläntunne ja himo hiilihydraatteihin. Tästä voi seurata painonnousua.


                          Käy kehityskeskustelu itsesi kanssa
Koska hermojärjestelmä ei toimi enää hyvin, se voi johtaa uupumukseen. Se on  kehon terve reaktio, joka käskee lepäämään. Tila kehittyy niin vähitellen, että sitä on vaikea havaita.

Itsensä kanssa voi käydä säännöllistä kehityskeskustelua. Voi esittää kysymyksiä: Mikä on hyvinvointini tällä hetkellä? Tarvitsenko muutosta, että hyvinvointini paranisi?


Unen jälkeen toiseksi parasta palautumista on rauhallinen liikunta, esimerkiksi kävelylenkit.

Uupuminen johtuu usein alunperin vinoon ja liian suuriksi asetetuista tavoitteista ja toiveista.

                                   Nuku tarpeeksi
Palautumisessa tärkein voimanlähde on uni. Jopa 95 prosenttia palautumisesta tapahtuu unen aikana.

On hyvin tärkeä tuntea itsensä toimintakykyiseksi ja virkeäksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan yleensä 7-8 tuntia unta.

Onko sinulla ollut palautumisvajetta?










Lähteet:Hyväterveys 1/2019, kuvat omat

keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Ruokaa roskiin




Ruokahävikki on maailmanlaajuinen ilmiö. Kolmasosa koko maailman ruoasta joutuu roskiin. YK:n Kestävän kehityksen ja EU-komission Kiertotalouspaketin  tavoite on ruoka  hävikin puolittaminen  vuoteen 2030 mennessä.

Tämä on yksi keino vähentää ilmaston lämpenemistä, ja pelastaa kaunis maapallomme.


Suomessa alan yrittäjät, LUKE (Luonnonvarakeskus) ja ministeröt  etsivät ratkaisua ruokahävikin kansallisen seurannan järjestämiseksi.

Ruoan pois heittäminen on Suomessa iso ongelma. Hävikkiin joutuu LUKE:n mukaan 400 miljoonaa kiloa vuodessa. 


Suomessa ruokaketjun hävikin kasvihuonepäästöt  - eli hiilijalanjälki - on melkein miljoona tonnia CO2-ekvivalenttia vuodessa. Tämä vastaa 400 000 henkilöauton  vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.

Ruokahävikin vähentäminen tuntuisi myös lompakossa, sillä ruokahävikki vie suomalaiselta 120 € vuodessa.

Suomalaisista jopa 68 prosenttia kokee huonoa omatuntoa heittäessään vielä syömäkelpoista ruokaa pois.

Mitä ihminen voi tehdä välttääkseen ruokahävikkiä?

Yksi keino ruokahävikin vähentämiseen on Matsmart.

Viime vuonna  Matsmartin kautta pelastettiin eli ostettiin 527 000 kiloa ruokaa, mikä vastaa 81 000 hiilidioksidipäästöjä. Tämä merkitsee samaa kuin 758 edestakaista  Helsinki-Lontoo lentoa.


Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson sanoo: "Vähentämällä ruokahävikkiä asiakkaamme tekevät vaikutuksen ympäristöön ja säästävät rahaa. Samanaikaisesti autamme tuottajia myymään tuotteita, jotka muutoin päätyisivät hävikkiin."



Hävikkiruokaa voi ostaa jopa 20-90 prosentin alennuksella.

Syitä sille, miksi elintarvikkeet joutuisivat hävikkiin, on monia. Tuotteen pakkaus on muuttunut. Pakkauksessa voi olla painovirheitä. Tuotteen parasta ennen päiväys uhkaa umpeutua. Nämä kaikki päätyisi roskiin, josMatsmart ei ostaisi niitä ja myisi eteen päin.



Hurja esimerkki tästä on, että miljoona Santa Maria purkkia olivat vaarassa joutua hävikkiin siksi, että niiden pakkaus oli muuttunut. Matsmart osti ne Pauligilta



Matsmartin liikevaihto oli vuonna 2017 700 000 euroa. Kasvuyityksenä toimiminen on vielä tappiollista, mutta kiinnostaa monia sijoittajia.





Lähteet: Matsmart tiedote, LUKE tiedote, Kauppalehti. Kuvat: Matsmartin kuvapankki, kuvakaappaus talouslehdestä, Pixabay, Pexel.






tiistai 15. tammikuuta 2019

Onnellinen elämä?


Minä ajattelen onnesta niin, että se on tunne kuten muutkin tunteet ja ne tulevat ja menevät. Kestävät aikansa.  Sammuvat. Mutta taas tulevat ja menevät. Onnellisuus ei ole aina samanlainen tai pysyvä tunne.

Nuorena elämä on täynnä päämääriä, uusia tavoitteita, mutta kun  viimein saavuttaa ne, iskee helposti tyhjyys. Se, että toistuvia ja toistuvia asioita tulee enemmän elämään, on aikuistumisen ja keski-iän haaste.



Antti Kauppinen on filosofian professori. Hän on keskittynyt tutkimaan elämän mielekkyyttä, merkityksellisyyttä ja onnellisuutta.

Nykyisin ihmiset tavoittelevat onnea enemmän kuin koskaan. Ei ole enää yhtä paljon yhteisiä arvoja kuin ennen oli. Mutta onnellisuus on yhä sellainen asia, josta kaikki ovat yhtä mieltä, että se on tavoittelemisen arvoista.




Kirjakaupoissa on valtavat määrät self help-oppaita: Viisi askelmaa jolla saavutat onnen, Kasva henkisesti - saavutat onnen...

Paineita onnen tavoitteluun luo myös some. Somessa ihmiset antavat usein elämästään kiiltokuvamaisen kuvan. Ollaan ulkomailla, juhlissa tai esitellään ensiluokkaista kotia, joka muistuttaa sisustuslehtien kuvaa kodista, jossa ei näy elämää ja elämisen jälkiä.



Antti Kauppisen mukaan onnellisuus muodostuu karkeasti kahdenlaisista vakaista mielialoista ja tunteista.

Ensimmäiseksi on kokonaisvaltaisia mielialoja kuten turvallisuus, huolettomuus ja omanarvon tunto. Näiden valossa maailma näyttää meistä kodilta ja meillä on paikka siellä.





Toiseksi on yksittäisiä tunteita  esimerkiksi mahdollisuuksiin kohdistuvat kiinnostus ja luottamus. Tähän liittyy terve ylpeys ja vapaa mielen virta, flow, ja onnistuneista ihmissuhteista kumpuavat täyttymyksen, ilon tunteet ja hyvinvointi.





Jotta elämässä olisi mieltä ja merkitystä, täytyy tavoitella ja toteuttaa asioita, jotka ovat muulla tavoin arvokkaita kuin onnellisuus. Esimerkiksi voi edistää oikeudenmukaisuutta, luoda jotakin kaunista, keksiä jotakin hyödyllistä.



Nuorten aikuisten elämä on nykyisin päämäärätietoista - oman jutun löytämistä - niin opiskelussa ja töissä. 

Keski-iässä nämä asiat on jota kuinkin ratkaistu.

Jos on vielä pieniä lapsia, joka arkiaamu pitää kaivaa vaatteet esiin ja viedä heidät tarhaan. Sama kuvio toistuu. Ja toistuu.





Joku saattaa kutsua tällaista elämäntilannetta prismaperheen elämänvaiheeksi. Mutta se on Antti Kauppisen mukaan palvelutarina. Siinä palvellaan päämäärää, joka ei ole kaukana tulevaisuudessa vaan läsnä päivittäin.

Keski-ikäisillä on haaste löytää mielekkyys  tällaisesta palvelutarinasta. Siinäkin on kuitenkin mahdollisuus kasvuun ja kehittymiseen. Se, että toistoa ja toistoa tulee enemmän, on aikuistumisen haaste.



Suomi oli viime vuonna YK:n Onnellisuusraportin mukaan maailman onnellisin maa. Pohjoismaat on usein Onnellisuusraportin kärkisijoilla. Pohjoismaissa on vahva sosiaaliturva ja alhainen rikollisuus, jotka edistävät turvallisuudentunnetta ja huolettomuutta.



Mutta tasa-arvoisuus ei ikävä kyllä toteudu nykyään. Vähäosaisia ja työttömiä kyykytetään. Työttömien aktiivimalli on nöyryyttävä, jos pitää sakon uhalla mennä töihin tai koulutukseen, jotka eivät mitenkään vastaa työttömän mielenkiintoa ja osaamista.

Minkälaista sinusta on onnellinen elämä?









Lähteet: Helsingin Sanomat 3.1.2009, kuvat omat

maanantai 14. tammikuuta 2019

Tuoksut, lämpötila, äänet vaikuttavat meihin.


Tuoksut tuovat usein minulle vahvastikin mieleen muistoja. Ja lämpö laskee minun häslääjän kierroksia ja rentouttaa.Se lisää  myös aistillisuutta. 

En siedä kovia ääniä ympärillä. Ne tekevät minut rauhattomaksi. Olen aistiyliherkkä. 

Tuoksut, lämpö ja äänet kietoutuvat usein ajatteluun. Ilman että edes tiedostamme sitä.



Yalen yliopiston tutkimuksessa vuonna 2008 koehenkilöt saivat käsiinsä kupillisen kuumaa kahvia tai jääkahvia. Lämmintä kuppia pidelleet arvioivat tiloihin tulleen uuden henkilön huolehtivaisemmaksi ja anteliaammaksi kuin kylmää kahvia pidelleet.



On jännää, että lämmin sisäilma kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta - ihan tuntemattomienkin kanssa.

Eräässä tutkimuksessa pehmeillä tuoleilla istuneet neuvottelijat olivat taipuvaisempia suostumaan kompromissiin kuin kovalla tuolilla istuneet.


Mainosmaailma on tietysti hyvin kiinnostunut käyttämään aistitiedon vaikutusta markkinoinnissa. Muun muassa tuoksut herättelevät tunteita ja valpastuttavat, joten niillä voi lisätä tuotteen vetovoimaa.



Liettualaisten tutkijoitten mukaan piparmintun tuoksu lisää ja kiihdyttää ostoshaluja. Ja lisää ostajan riskinottohaluja.  Piparminttua voidaan jopa laittaa vaatteiden sovituskoppeihin. Surullista että kuluttajan ostoshaluja lisätään hänen siitä tietämättä. Mutta markkinat toimii omilla säännöillään.

Herättävätkö tuoksut sinussa muistoja?





Lähteet: Helsingin Sanomat 15.6.2017, kuvat Pexel

lauantai 12. tammikuuta 2019

Luonnonkosmetiikkaa Jolielta




Sain jolielta yhteistyönä testattavaksi luonnonkosmetiikkaa. Tässäpä sitä.

100% Pure 2no Skin Foundation, 49€
Tämä ylellinen seerumimeikkivoide on koostumukseltaan kevyt ja antaa raikkaan lopputuloksen. Voide on täynnä antioksidantteja, jotka vähentävät ikääntymisen merkkejä iholla. Seerumin sisältämä skualaani kosteuttaa ja rauhoittaa ihoa. Kehäkukka lisää kollageenin tuotantoa ja E-vitamiini suojaa ympäristön vapailta radikaaleilta. Sopii kaikille ihotyypeille. Vegaaninen.

Minusta on todella hyvä, että meikkeihin lisätään hoitavia ominaisuuksia yhä enemmän. Aamulla ei tarvitse käyttää seerumia ennen tämän meikkivoiteen levitystä. Voide on sopivan ohutta ja jättää ihon luonnollisen ja heleän näköiseksi. Tykkäsin paljon ja olen käyttänyt meikkivoidetta joka päivä.






Couleur Caramel Silkkipuuteri, 30€
Väritön, ohut irtopuuteri mukautuu kaikkiin ihosävyihin. Silkkinen ja kevyt puuteri antaa hennon mattapinnan ja kiinnittää meikkipohjan koko päiväksi. Talkiton silkkipuuteri sisältää 90% mineraaleja. Sopii kaikille ihotyypeille. Vegaaninen tuote.

Vaihdoin iloiten Lumenen irtopuuterin tähän puuteriin. Puuteri on todellakin silkkimäistä. Ei jätä puuteroitua lopputulosta vaan luonnollisen ihon väriä tasoittavan lopputuloksen. Samoin se ei tuhtien puutereiden lailla tuo esiin ihohuokosia. Nyt puuteri on jatkuvassa käytössä.



puroBIO huulipuna, uusi ei vielä hintaa
Tämä huulipuna sisältää risiiniöljyä, joka kosteuttaa ja tekee huulista sileät ja pehmeät. Peittävä ja voidemainen huulipuna antaa puolimattaisen lopputuloksen. Täyteläinen väri jopa yhdellä levityksellä. Trendikäs viileän fuksian sävy.

Huulipunassa on runsaasti väripigmenttejä, koska se on valmis yhdellä levityksellä. Viileä fuksia on rohkean naisen väri. Minä olen huulipunahullu ja kai rohkea, kun tykästyin tähän punaan. Minulla on paljon huulipunia ja olen niitten tunnekäyttäjä. Riippuu aamun tunnetilasta, mitä huulipunaa käytän.

Kure Bazaar Kynsilakka, 19,50€
Tämän kynsilakan ainesosina on käytetty muun muassa puuvillaa, maissia, perunaa ja vehnää. 10-free-koostumus on kynsilakaksi mahdollisimman puhdas ja haitta-aineeton, mutta kuitenkin nopeasti kuivuva ja kynnellä kestävä.

Minä olen käyttänyt kynsissäni vuosikaudet french manicurea, joka jättää kynnet hiukan vaaleiksi,  mutta luonnollisen, hoidetun näköisiksi. Kesäisin lakkaan varpaankynnet yleensä punaisiksi, joten säästän tämän punan ensi kesälle. Kokeilin sitä yhteen kynteen ja se oli ohutta ja helposti levittyvää. Ja lupausten mukaisesti se kuivui nopeasti. Minulle riitti yksi levityskerta. Mainio kynsilakka.




Beauty Made Easy After Party
Tämä tuote on jauheena, jolla luot kasvonaamion itse. Naamio rentouttaa ja palauttaa ihon terveen hehkun, raikkauden ja pehmeyden. Naamion sisältämä kurpitsa auttaa palauttamaan sopivan kosteustasapainon iholle, ja kurpitsan hedelmäliha sisältää runsaasti A-vitamiinia - tehokasta antioksidanttia. Kurpitsassa on runsaasti beetakaroteeneja, jotka parantavat ihon tervettä hehkua, raikkautta, pehmeyttä.

En ole ollut kosteissa juhlissa paljonkaan, vain parissa pikkujouluissa  - tuntuu että niistä on jo todella kauan aikaa  -  jotka oli kyllä aika kosteat. Mutta minulle ei niin kosteat, että olisin tarvinnut tätä naamiota aamulla. Kuvauksen mukaan kyllä tehokas tuote.

perjantai 11. tammikuuta 2019

Päivän vaatteet ja olen taas sairaalassa




Laitan tähän postaukseen kuvia pulskistuneesta itsestäni. Haluan olla ruti rehellinen: Olen nyt tällainen. Ja sillä selvä. Mies otti  kuvat ennen tätä sairaalakeikkaani. Osa kiloista ei ehkä näy kunnolla, koska ne häviävät pituuteeni. Olen 170 senttiä pitkä. Ja lihastakin on jonkin verran kuntosaliharrastukseni myötä. Olen lihonut kaikkiaan kuusi kiloa pahan kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Se ei toimi juuri ollenkaan. Lihomisen lisäksi muita oireita on jatkuva paleleminen - olen harkinnut saunaan muuttoa -, väsymys ja hiusten lähtö. En siis ole kovinkaan freesi. Mutta näillä mennään. Minne mennään? Sairaalaan.


Laihdutan sitten kun laihdutan. Sairaalaelämään kuuluu miltei tauoton syöminen. Aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala. Kotioloissa syön vain yhden lämpimän aterian päivässä ja päivälliseksi vihersmoothien tai ruisleivän juustolla ja esimerkiksi paprikalla. Välipaloiksi hedelmiä ja kohtuudella saksanpähkinöitä. Kahvikattina nautin sairaalan kahviajasta. Kotona ja töissä juon kahvia varmaankin yhteensä kymmenen kupillista. Täällä ei saa päiväkahvin jälkeen enää kahvia, siksi kittaan sitä varastoon kolme kuppia. Neljättä en ilkeä ottaa. Ja hitsit miten silti kahvihammasta kolottaa!

Minä olen sitä sukupolvea, että ruokaa ei saa jättää lautaselle. Niinpä en uskalla jättää. Pelkään, että jos jätän, saan tuiman läksytyksen. Mielikuvissani karttakepistä sormille. Ja siihen suuntaan. Taas täytyy kysyä (miksi minä kirjoitan tällaisia hölmöjä lauseita, jotka herättävät mielessäni kysymyksen: näillä mennään, siihen suuntaan): Siis mihin suuntaan? Nyt on valitettavasti päämäärä hukassa.

                      Rouva Serefina sylissä

Sairaalassa kun ollaan, huoneessa voi olla muitakin potilaita. Minulla  oli yksi huonekaveri. En tiedä miksi hänet siirrettiin toiseen huoneeseen. Ehkä hoitajat näki, ettei me tulla toimeen. Kotona me ei edes omisteta radiota. Tykätään miehen kanssa hiljaisuudesta. Sairaalakämppikseni kuunteli  ja minä jouduin kuuntelemaan hänen pientä radiotaan koko ajan aina, kun hän oli huoneessa. Hermot meni. Minneköhän ne meni? Ehkä lomalle jonnekin lämpöön ja aurinkoon.


Laihduttamista olen pohtinut. Nimenomaan mukasyvällisesti pohtinut. Viimeksi laihdutin kunnolla noin 20 vuotta sitten. Eli laihduttaminen on nyt minulle lähes uusi asia. Siksi jahkailen. Ehkä tässä jaarittelenkin. Tämä  pohdinta voi kestää viikon kaksi tai kuukauden kaksi, ja sitten ryhdyn toimiin -  ja siihen mennessä olen lihonut muutaman kilon lisää. En ole pohdinnoissani vielä niin pitkällä, että tietäisin miten toimin  ylimääräisiä kiloa vastaan. Edessä lienee tahtojen taistelu. Keho ja mieli taistella mätkii. Tai sulassa sovussa laihduttaa.

                               Korkkarihullun sisäsaappaat.

Vaikka tässä laihduttamisesta rutisen, olen edelleen kehopositiivinen. Kuten tämän viikon yhdessä postauksessa kerroin. Toistetaan tämä tärkeä asia: Ihminen voi painaa kuinka paljon tahansa, jos hän viihtyy kehossaan. Paino on yksityisasia. Kenelläkään ei ole oikeus arvostella sitä. Minulle on nyt vain käynyt niin - ehkä kuntoiluharrastusteni takia - etten viihdy kehossani. Siksi siitä pitää tehdä viihtyisämpi jossakin vaiheessa.

Hyvää viikonloppua kaikille!




Lähteet: kuvat omat