torstai 24. tammikuuta 2019

Ammattikutsumus voi polttaa myös loppuun



Minulla ei ollut suuren suurta kutsumusta nykyiseen työhöni, vaikka siitä tykkäänkin energisten ja mielenkiintoisten nuorten takia. Tuntuu siltä, että välillä heidän energiansa tarttuu minuun. Saan heiltä valtavan paljon.

Yliopistosta valmistumisen jälkeen tein - ehkä kutsumustyötäni - tutkijan hommia vuoden. Sitten ymmärsin, että se on myös hyvin epävarma pesti. Apurahaa seuraavaksi vuodeksi joko saa tai sitten ei. En pidä epävarmuudesta toimeentulon suhteen. Niinpä tein vuoden kestävät opettajaopinnot. 



Ja valmistuin, kuten ennen sanottiin, kansankynttiläksi. Tuo kansankynttilä on jännä sana. Se tarkoittaa kai, että opettaja valaisee tiedollaan maailmaa. Mutta eikö sanontaa keksiessä huomattu sen kielteistä puolta? Kynttilä palaa joskus loppuun. Mitä sitten?

Itselle merkityksellistä työtä  jaksaa usein tehdä palavalla innolla, mutta into voi karata käsistä. Kanadalaistutkijat ovat löytäneet kaksi intohimon lajia: harmonisen ja pakkomielteisen.

Ensimmäisessä lajissa ihminen osaa hallita intohimoaan ja ei hukuta töihin kaikkea aikaansa. Jälkimmäisessä kutsumus muuttuu - nimensä mukaisesti - vahvaksi sisäiseksi pakoksi, josta itsetunto ja mieliala ovat riippuvaisia.



Harmoninen intohimo on yhteydessä positiivisiin tunteisiin, flow -tilaan eli ajatusten virtauskokemukseen ja hyviin suorituksiin.

Pakkomielteinen intohimo kyllä energisoi, mutta siihen liittyy myös ahdistusta ja turhaa murehtimista. Se altistaa loppuunpalamiselle ja voi haitata työ- ja perhe-elämän yhteen sovittamista, koska työhön saattaa mennä koko valveillaoloaika.



Joillekin oma juttu, kutsumus, kirkastuu jo varhain. Joillekin kutsumus ei selviä syvällä pohdinnallakaan vaan vasta tutkimalla ja kokeilemalla erilaisia asioita ja töitä. Into voi kasvaa myös tehdessä. Työhönsä voi ihastua.

Oletko kokenut harmonista intohimoa suhteessa työhösi?







Lähteet: Helsingin Sanomat 17.1.2019, kuvat Pixabay

keskiviikko 23. tammikuuta 2019

Alaselkäkivut



Minulla oli 16-vuotiaana kova kipu alaselässä. Se hoidettiin paikallisella itseoppineella "niksauttajalla". Selkäkipu parani. En tiedä, mitä tämän päivän fysioterapeutit  olisivat asiasta mieltä.  Myös toista lasta odottaessani ja synnytyksen jälkeen tuli alaselkäkipuja. Myöhemmin aina silloin tällöin.

Yhden kerran koko selkäni oli tosi kipeä selkeästä psyykkisestä syystä. Minulla oli niin paljon kannettavaa psyykkisesti, että ruumis ohjeisti lepäämään. En jaksanut enää kantaa raskasta taakkaani.


Alaselän kivuissa on oikeastaan kaksi erilaista tyyppiä. Toisessa kipu paranee melko nopeasti särkylääkkeiden avulla. Toisessa kipu vain pysyy. Luuperäiset ongelmat voivat olla kulumia, välilevyn tai nivelten rappeutumia. Joskus puristuksiin jäänyt hermo saa kivun tuntumaan myös jalassa. Syynä on usein välilevyn pullistuma.

Helppo kipu hellittää liikkeessä. Siksi ei kannattaisi jäädä makoilemaan sängyn pohjalle. Viikon tai parin kestävä selkäkipu, johon ei liity jatkuvaa jomotusta, ei tarvitse lääkärin hoitoa.



Selkävaivojen hoitokeinoja on yhtä montaa kuin parantajaa. Selkää voi hautoa kuumalla tai kylmällä. Voi sivellä tiikeribalsamia ja Mobilatia. Venäläiset sivelee selkään vodkaa. Miksipäs ei?

Hieronnoista ei ole tutkimusten mukaan hyötyä alaselkäkipuihin. Onkohan varmasti näin?




Leikkaushoitoa tarvitaan harvoin. Yleisin leikkauksen syy on hermosärky, johon mikään muu ei auta. Se voi aiheuttaa selkäydin kanavan ahtautumisen. Joskus välilevyn pullistuma vaatii leikkausta.

Monet yllättyvät siitä, miten paljon tupakointi vaikuttaa selkään. Häkä heikentää verenkiertoa syvällä välilevyissä ja rappeuttaa niitä.

Onko sinulla ollut alaselkäkipuja?








Lähteet: Hyvä Terveys 13/2017, kuvat Pexel, Pixabay

tiistai 22. tammikuuta 2019

Suoliston mikrobit vaikuttavat tunteisiin



Olen kirjoittanut tästä aiheesta aikaisemminkin. Mutta minun mielestäni tämä on tärkeä aihe, jotta ymmärrettäisiin esimerkiksi masennuksen syntymekanismeja ja ihmisen psykofyysistä kokonaisuutta.

Viestit aivojen ja suoliston välillä kulkevat molempiin suuntiin. Jos suolistossa on ongelmia, seuraukset voivat näkyä mielialassa. Jos taas mielessä on ongelmia, vatsa voi alkaa oireilla.



                                Masentaa, syy suolistossa?

Ihmisen suolistossa on tuhansia erilaisia bakteerikantoja, joiden välillä vallitsee tasapaino. Mutta se voi kuitenkin järkkyä.

Yleensä syy on infektio tai antibioottikuuri, mutta myös ruokavalion  ja hygienian muutokset voivat vaikuttaa.

Suoliston bakteerit hajoittavat syödyn ruoan, vahvistavat vastustuskykyä ja vaikuttavat myös siihen, kuinka paljon kärsimme stressistä, ahdistuksesta tai masennuksesta. 



Stressi voi muuttaa suoliston mikrobistoa, ja se taas voi lisätä masennusta. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, kuinka suuri mikrobiston merkitys on.

Masennuksen ja suoliston epätasapainoon liittyy esimerkiksi välittäjäaine serotoniini. Mielihyvää välittävästä serotoniinista 95 prosenttia syntyy suolistossa. Se säätelee muun muassa vireystilaa, muistia, hyviä tunteita.

Jos serotoniinia on liian vähän, se voi aiheuttaa masennusta ja univaikeuksia. Liikunta lisää serotoniinin määrää.



                          Alzheimerin tauti, ahdistus

Suoliston yhteys Alzheimerin tautiin löydettiin hiirikokeissa. Kun Alzheimer-hiiren mikrobeja siirrettiin steriileissä oloissa kasvaneisiin hiiriin, niidenkin aivot alkoivat kehittää muistia heikentävää plakkia.


Ärtyneestä paksusuolesta kärsivillä ihmisillä on yleensä ahdistuneisuutta. Kun ärtyneestä paksusuolesta kärsivien ihmisten ulostetta siirrettiin hiirille, niiden suoliston toiminta muuttui ja ne alkoivat käyttäytyä pelokkaasti.



                        Suoliston sormenjälki

Suoliston mikrobisto muodostuu varhaislapsuudessa alle kolmen vuoden ikään mennessä. Tämä lapsuudessa muodostunut "sormenjälkibakteerikanta" on aikuisena se tila, johon suolisto yrittää palautua esimerkiksi antibioottikuurin jälkeen. 

Raskaana olevien ja pienten lasten kannattaisi retkeillä luonnossa, pussailla eläimiä ja välttää turhia antibioottikuureja.



                      Suosi kasviksia

Aikuisena on vaikea vaikuttaa alle kolme vuotiaana syntyneeseen bakteerikantaan. Ainakin sen eteen on tehtävä töitä.

Mikrobit tykkäävät hyviä rasvoja ja kasviksia sisältävästä ruoasta.

Marjojen, hedelmien, juuresten, kasvisten riittävää saantia pidetään yhtenä tärkeimpänä tekijänä masennuksen ehkäisyssä.





Masentuneet syövät tutkitusti aivan liian vähän kasviksia. Heitä vaivaa monesti folaatin puute, jota saa lehtikaalista, parsa- ja kukkakaalista, vihreistä lehtivihanneksista ja sitrushedelmistä.

Eräässä tutkimuksessa 7-8 kasvisannosta päivässä kohensi mielialaa jo seuraavana päivänä.



Suolistobakteerit tykkäävät -  ihme kyllä -  erityisesti niistä ruoista, jotka saattavat tuntua ikäviltä vatsassa.  Muun muassa pavut ja sipulit aiheuttavat turvotusta ja ilmavaivoja, mutta saavat suoliston hyvät bakteerit tyytyväisiksi.

Tryptofaania on serotoniinin esiaste.  Sitä sisältävistä ruoista saattaa olla hyötyä serotoniinin tuotannon kannalta. Tryptofaania on lihassa, kalassa, juustoissa, kananmunissa, suklaassa ja kypsennetyssä tomaatissa.

Masennuksella ja ahdistuksella on havaittu yhteys paljon kovaa rasvaa ja sokeria sisältävään ruokavalioon.



                              Probiootit auttavat

Yksi keino suoliston bakteerikannan rikastuttamiseen on probiootit eli maitohappobakteerit. Niillä on havaittu vaikutuksia suolistomikrobistoon ja sen myötä myös mielialaan.

Näitä maitohappobakteereja saa hapatetuista maitotaloustuotteista kuten jogurtista, viilistä, piimästä, hapatetuista kaura- ja soijajogurteista tai probiootteja sisältävistä ravintolisistä. Nyt aavistellaan, että tulevaisuudessa masennusta voidaan hoitaa ulostesiirrolla.

Uskotko, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus? Mitä tuotteita käytät maitohappobakteereina?








Lähteet; Teve.fi 2/2018, kuvat Pixabay


maanantai 21. tammikuuta 2019

Omaehtoiset ihmiset viihtyvät myös yksin



Introvertit viihtyvät hyvin itsekseen. Sen sijaa ekstrovertit kaipaavat seuraa. Rochesterin yliopiston tutkijat tutkivat satojen vapaaehtoisten päiväkirjoja selvittääkseen, miksi toiset ovat tarkkoja omasta ajastaan, kun taas toiset kammoavat yksinoloa. Yllätys oli se, että  introverttius ja ekstroverttius ei juuri näyttänyt selittävän eroja.


Selvisi, että yksinolosta nauttiminen liittyykin ihmisen autonomiaan eli omaehtoisuuteen. Tutkijoiden mukaan ominaisuus näkyy niin, että ihmisen käytös, arvot ja kiinnostuksen kohteet ovat linjassa, eikä ihminen ole altis ulkoisille paineille.

Omaehtoinen ihminen on kiinnostunut oppimaan kokemuksistaan ja hän suhtautuu uteliaasti kaikenlaisiin tunteisiin.


Introvertille yksin olo näyttäytyy pakona sosiaalisista tilanteista. Omaehtoiselle ihmiselle on tyypillistä hakeutua omiin oloihin, koska he kokevat sen antoisaksi.

Jotkut karttavat muiden seuraa ujouttaan. Toiset siksi, etteivät pidä ihmisistä. Omaehtoiset ihmiset nauttivat seurasta, mutta ovat mielellään myös yksin. Oman rauhan tarve ja itsenäisyys näyttää olevan yhteydessä myös luovuuteen.


Valittu yksinolo voi olla myönteistä. Mutta vastentahtoinen yksinäisyys nujertaa hyvinvointia.

Nautitko sinä yksinolosta?









Lähteet: Helsingin Sanomat 8.11.2018, kuvat omat





perjantai 18. tammikuuta 2019

Herkullista tummaa suklaata - nyt vegaaneillekin







Fazerin suositun Pure Dark -suklaan reseptiä on muutettu niin, että se sopii nyt vegaaneillekin. Uusitussa pakkauksessa kerrotaan myös suklaan kohtuusyönnin terveysvaikutuksista. Alkuvuoden uutuus maku on Fazer Pure Dark Crunchy Hazelnut. 





Pure dark -suklaan reseptiä muutettiin niin, että aiemmin käytetty maitorasva jätettiin pois. Muutoksen ansiosta  Pure dark -suklaa ei sisällä raaka-aineena mitään maidon ainesosia eikä muita eläinperäisiä raaka-aineita.



Fazerille tulevissa kuluttajapaneeleissa on jo pitkään toivottu suklaata vegaaneille.

Muutos näkyy kaupoissa liukuvasti, ja uuden Pure dark -suklaan pakkausmerkinnässä on vegan friendly


Pure Dark - suklaan terveysvaikutuksista
  • Fazer pure dark -suklaa on runsaskuituista ja sisältää runsaasti flavanoleja, kaliumia, magnesiumia, jotka tekevät hyvää hermostolle ja verisuonille.  Pure Dark -suklaa on ensimmäinen Fazerin tuote, joka saa Fazer Brainhow-merkinnän, joka kertoo, että suklaalla on hyvä vaikutus aivoille.
  • EU:n terveysväittämän mukaan kaakaon flavanolit auttavat ylläpitämään verisuonten joustavuutta, mikä edistää normaalia verenvirtausta. Terveysvaikutuksen saamiseksi pitäisi syödä päivittäin kolmannes Pure Dark -suklaalevystä.
  • Reseptimuutoksen myötä Pure Dark -suklaa ei sisällä maidon ainesosia. Se kuitenkin tuotetaan linjalla, jossa tehdään maitosuklaata. Fazer haluaa antaa vastuullisena kaiken tiedon kuluttajalle. Siksi Pure Dark -suklaassa on tieto "saattaa sisältää pähkinää, mantelia, maitoa ja vehnää".
  • Fazer Pure Dark -suklaa tehdään 100 prosenttisesti vastuullisesta kaakaosta.
      Pidätkö sinä enemmän tummasta vai vaaleasta suklaasta?




Lähteet: Fazer tiedote, kuvat Pixabay, ensimmäinen kuva oma

torstai 17. tammikuuta 2019

Virta vähissä - palautumisvaje on uusi kansantauti



Palautumisvaje tarkoittaa sitä, että ihminen ei malta levätä tarpeeksi vaan elää suorittamisen hullunmyllyssä 24/7. 

Minulla ei ilmeisesti ole palautumisvajetta. Menen nukkumaan yhdeksän ja kymmenen välillä. Unta saan kahdeksan tai yhdeksän tuntia, kun herään aamuvirkkuna kuudelta. Enkä minä halua suorittaa elämää. Olla pätevä, kiireinen, elää kiiltokuvaelämää. Palaudun myös kotona laittamalla rauhallisesti ruokaa, lenkkeilemällä, lukemalla ja kirjoittamalla tätä blogia. Itse asiassa koko iltani on rauhallista palautumista.


Kiireen oravanpyörään kuuluu täyteen ladattu kalenteri ja aikataulut, loputtomat tehtävälistat, teräksenkovat treenitavoitteet.

Keho ei kuitenkaan pysty sopeutumaan tähän. Vaan sen olisi saatava jokapäiväinen leponsa.

Ihminen tarvitsee palautumista päivittäin. Sitä ei voi säästää vain viikonloppujen ja lomien varaan.


Epäilys palautumisvajeesta pitäisi huomata muun muassa siitä, että huomaa suorituskyvyn laskun töissä ja harrastuksissa.

Nykyään ihmisillä on paljon kehon toiminnasta kertovia mittareita. Ne voivat havahduttaa ihmisiä, kun syketasot ovat välillä liikunnan ja levonkin aikana todella korkeita.


                                        Häiriötila
Yksi hälytysmerkki on uniongelmat. Päässä saattaa pyöriä tuhat ja sata työasiaa ja huolta.

Kivut ja jännitystilat lisääntyvät. Samoin ärtyneisyys, hermostuneisuus, muistiongelmat ja keskittymiskyvyttömyys.

Yleinen tunne on, että en selviä tästä päivästä.


Kun stressihormoni kortisoli on pitkään korkeana, riski tulehdustauteihin lisääntyy.

Kun stressi on edennyt uupumiseksi, aivolisäkkeestä erittyvien hormonien määrä laskee. Siksi esimerkiksi kilpirauhasen, sukupuolirauhasten ja lisämunuaisen hormonien eritys voi olla alhainen.


                                   Suorittajan suolisto
Kun stressi kalvaa, suolisto alkaa oireilla. Huonot bakteerit lisääntyvät ja hyvät vähenevät. Ruokahalua hillitsevien hormonien eritys pienenee. Siitä seuraa se, että ihmiselle tulee näläntunne ja himo hiilihydraatteihin. Tästä voi seurata painonnousua.


                          Käy kehityskeskustelu itsesi kanssa
Koska hermojärjestelmä ei toimi enää hyvin, se voi johtaa uupumukseen. Se on  kehon terve reaktio, joka käskee lepäämään. Tila kehittyy niin vähitellen, että sitä on vaikea havaita.

Itsensä kanssa voi käydä säännöllistä kehityskeskustelua. Voi esittää kysymyksiä: Mikä on hyvinvointini tällä hetkellä? Tarvitsenko muutosta, että hyvinvointini paranisi?


Unen jälkeen toiseksi parasta palautumista on rauhallinen liikunta, esimerkiksi kävelylenkit.

Uupuminen johtuu usein alunperin vinoon ja liian suuriksi asetetuista tavoitteista ja toiveista.

                                   Nuku tarpeeksi
Palautumisessa tärkein voimanlähde on uni. Jopa 95 prosenttia palautumisesta tapahtuu unen aikana.

On hyvin tärkeä tuntea itsensä toimintakykyiseksi ja virkeäksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan yleensä 7-8 tuntia unta.

Onko sinulla ollut palautumisvajetta?










Lähteet:Hyväterveys 1/2019, kuvat omat

keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Ruokaa roskiin




Ruokahävikki on maailmanlaajuinen ilmiö. Kolmasosa koko maailman ruoasta joutuu roskiin. YK:n Kestävän kehityksen ja EU-komission Kiertotalouspaketin  tavoite on ruoka  hävikin puolittaminen  vuoteen 2030 mennessä.

Tämä on yksi keino vähentää ilmaston lämpenemistä, ja pelastaa kaunis maapallomme.


Suomessa alan yrittäjät, LUKE (Luonnonvarakeskus) ja ministeröt  etsivät ratkaisua ruokahävikin kansallisen seurannan järjestämiseksi.

Ruoan pois heittäminen on Suomessa iso ongelma. Hävikkiin joutuu LUKE:n mukaan 400 miljoonaa kiloa vuodessa. 


Suomessa ruokaketjun hävikin kasvihuonepäästöt  - eli hiilijalanjälki - on melkein miljoona tonnia CO2-ekvivalenttia vuodessa. Tämä vastaa 400 000 henkilöauton  vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä.

Ruokahävikin vähentäminen tuntuisi myös lompakossa, sillä ruokahävikki vie suomalaiselta 120 € vuodessa.

Suomalaisista jopa 68 prosenttia kokee huonoa omatuntoa heittäessään vielä syömäkelpoista ruokaa pois.

Mitä ihminen voi tehdä välttääkseen ruokahävikkiä?

Yksi keino ruokahävikin vähentämiseen on Matsmart.

Viime vuonna  Matsmartin kautta pelastettiin eli ostettiin 527 000 kiloa ruokaa, mikä vastaa 81 000 hiilidioksidipäästöjä. Tämä merkitsee samaa kuin 758 edestakaista  Helsinki-Lontoo lentoa.


Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson sanoo: "Vähentämällä ruokahävikkiä asiakkaamme tekevät vaikutuksen ympäristöön ja säästävät rahaa. Samanaikaisesti autamme tuottajia myymään tuotteita, jotka muutoin päätyisivät hävikkiin."



Hävikkiruokaa voi ostaa jopa 20-90 prosentin alennuksella.

Syitä sille, miksi elintarvikkeet joutuisivat hävikkiin, on monia. Tuotteen pakkaus on muuttunut. Pakkauksessa voi olla painovirheitä. Tuotteen parasta ennen päiväys uhkaa umpeutua. Nämä kaikki päätyisi roskiin, josMatsmart ei ostaisi niitä ja myisi eteen päin.



Hurja esimerkki tästä on, että miljoona Santa Maria purkkia olivat vaarassa joutua hävikkiin siksi, että niiden pakkaus oli muuttunut. Matsmart osti ne Pauligilta



Matsmartin liikevaihto oli vuonna 2017 700 000 euroa. Kasvuyityksenä toimiminen on vielä tappiollista, mutta kiinnostaa monia sijoittajia.





Lähteet: Matsmart tiedote, LUKE tiedote, Kauppalehti. Kuvat: Matsmartin kuvapankki, kuvakaappaus talouslehdestä, Pixabay, Pexel.