lauantai 14. lokakuuta 2017

Oletko sinä erityisherkkä?Tee testi. Minä olin testien perusteella.



En ole kyllä täysin varma tuloksista.Tein varmuuden vuoksi kolme eri testiä. Kaikissa sama tulos. Erityisherkkä. Vähän järkytyinkin tuloksista. Mutta olen ainakin hyvin aistiyliherkkä: voimakkaat äänet, valot, hajut tekevät oloni kehnoksi.



Netissä on ainakin kaksi hyvää testiä. Erityisherkät Ry testi ja psykologi Heli Heiskasen testi. Jos kiinnostaa, käy testaamassa itsesi. Jos tuo minun linkki nyt sitten onnistui. Digiblondi ei luota vielä mihinkään digikykyihin. Ja voi sen googlata "erityisherkkyys testi". Näin ainakin minä löysin testit.



Kun erityisherkkyydestä alettiin Suomessa puhua neljä vuotta sitten. Ominaisuudesta tuli muoti-ilmiö. Monet julkkikset kertoivat, että ovat erityisherkkiä.



Erityisherkkyys on synnynnäinen, hermostollinen ominaisuus. "Erityisherkkä ihminen reagoi tavallista herkemmin ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin, sillä hermosto käsittelee aistien välittämää tietoa laajemmin ja syvällisemmin.


Herkkyydestä voi olla hyötyä että haittaa. Erityisherkät ihmiset ovat usein luovia, taiteellisia, intuitiivisia, pohdiskelevia ja tunnollisia.

Toisaalta he kuormittuvat muita helpommin esimerkiksi kiireestä, melusta, negatiivisesta ilmapiiristä."

Erityisherkät ovat hyviä lukemaan toista ihmistä ja tunnelmia. Heillä on niin sanottua tunneälyä.



Sanan erityisherkkä kehitti psykologian tohtori, psykoterapeutti Elaine Aron. Hän on tutkinut erityisherkkyyttä 1990-luvulta lähtien.

Erityisherkillä se aivojen osa, joka liittyy empatiaan on vilkkaampi kuin muilla. Erityisherkät ovat välillä liiankin empaattisia.


Erityisherkkiä on 20% väestöstä. Se ei ole psykiatrinen diagnoosi vaan luonteen ominaisuus.

Erityisherkkyys voi sekoittua pitkäaikaisen stressin piirteisiin. Johon siihenkin kuuluu tunteiden voimistumista sekä valo- ja ääniherkkyyttä.


No, minusta nyt vain tuntuu, että Carolan laulu Rakkauden jälkeen you tubesta sopii tähän. Se on niin nostalginen, herkkä, kaunis.



Anja Snellmann on kirjoittanut koskettavan kirjan erityisherkkyydestään nimeltään Antautuminen. Aikoinaan kun luin sitä. Ajattelin. Miten ihminen voikin olla noin herkkä. Miten se tekee elämisestä vaikeaa.

Kuten kaikissa ominaisuuksissa voi olla erilaisia vaikeusasteita. Niin myös erityisherkkyydessä. Ehkä minä olen melko lievästi erityisherkkä. Tai mistä minä tiedän. Tätä pitää vielä sulatella, pohtia. 



Mutta toisaalta eriyisherkkyys on ominaisuus. Siis olen ollut koko ikäni erityisherkkä. Mitä se nyt muuttaa, jos testit oikein todistavat minun olevan erityisherkkä. Tiedän nyt sen. Mutta ei se elämääni voi muuttaa. Elän niin kuin ennenkin erityisherkkänä.

Ja kyllä nuo myöhemmin luettelemani "oireet" sopivat minuun aika hyvin. Olen tunnollinen. Minulle tulee huono omatunto helposti. Suulaan ja tapahtumarikkaan työpäivän jälkeen haluan olla ainakin hetken itsekseni. Olen luova ja taiteellinen sillä tavalla, että tykkään kirjoittaa runoja ja proosaa sekä maalata. Tykkään viettää vapaa-aikaani yksin luonnossa kulkien. Innostun kauheasti hyvästä kirjasta, maalauksesta tai valokuvasta. Ylipäätänsä innostun helposti vähän kaikenlaisesta.



Etenkin alle nelikymppisenä tunsin usein olevani erilainen kuin muut ihmiset. Ihmettelin monesti esimerkiksi miten tuo ihminen voi ottaa tämän tilanteen niin rauhallisesti. Kun minun sisälläni läpsytteli kuin sata pääskystä ja päässä oli kauhunsekainen tunne.



Mutta akka minusta kehittyi. Ja akat on aika kovia toisinaan. Mikä estää olemasta herkkä ja omalla tavallaan kova samaan aikaan. Ei mikään. Elän niin kuin haluan. Nyt kun siihen on mahdollisuus, kun toinen tytär on 19 -vuotias ja toinen 17-vuotias. Minun ei enää tarvitse olla heidän elämässään jatkuvasti läsnä ja ohjaamassa oikealle tielle.


Erityisherkkyyden oireita
  • luovuus
  • kovat äänet, voimakkaat hajut, kirkkaat valot tuntuvat pahalta
  • oman rauhan tarve, esimerkiksi työpäivän jälkeen haluaa olla aikansa omissa oloissaan
  • tunnollisuus
  • tulee herkästi huono omatunto
  • ei tykkää tehdä monta asiaa yhtä aikaa

Tunnistitko itsessäsi erityisherkkyyttä. Tai jos teit testin, mikä oli tulos?


Lähteet:wikipedia, Voi Hyvin  8/2017, kuvat Pexel

16 kommenttia:

  1. Oho! Jännä ajatus, muttei tietenkään poissuljettu tuo erityisherkkyys. Kokeilin linkin ja se aukesi. Teen testin joskus paremmalla ajalla. Osaat linkittää paremmin kuin minä, jonka on kirjoitettava osoite, että linkki avautuisi. Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kirsti, kommentistasi. Jeps, ihme, että linkki onnistui!

      Poista
  2. Tein testin, tulos 6 pistettä/EI erityisherkkä.

    VastaaPoista
  3. Olen tehnyt noita testejä joskus ja lukenut kirjojakin. Olen kyllä selvästi kaiken perusteella erityisherkkä, mutta mua ärsyttää vähän koko sana koska siitä on tullut sellainen muoti-ilmiö. Ajattelen mieluummin olevani vain herkkä. Kaikissa ihmisissä on herkkyyttä, toisissa enemmän ja toissa vähemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anniina kommentistasi. Onhan se ärsyttävää, että siitä tuli muotiasia. Herkkä on hyvä sana.

      Poista
  4. Testin mukaan en ole erityisherkkä, eikä noista oireista juurikaan mikään osu kohdalleni. Nää on kyllä aina jänniä, mikä testin tulokseksi tulee :)

    VastaaPoista
  5. Kiitos Viivi kommentistasi. Onhan nämä oikeat psykologiset testit aika jännittäviä.

    VastaaPoista
  6. Testin mukaan en ole erityisherkkä, vaikka monia 'oireita' itsestäni pystynkin löytämään. Huono omatunto on ainainen seuralainen, toisinaan tuntuu, että olen myös aivan liian empaattinen ja tunnollinen. Näitä piirteitä olen yrittänyt tietoisesti pehmentää, että olisi elämä vähän helpompaa.

    Olen samaa mieltä edellä kommentoineen Anniinan kanssa siitä, että erityisherkkyys sanana ei tunnu hyvältä ... varsinkaan kun siitä ei siis ole lääketieteellistä määritelmää tai todisteitakaan vielä, vai onko?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Eeva kommentista. Hienoa, että olet osannut tiettyjä piirteitä itse pehmentää. En haluaisi olla herkkä, koska se tekee arjesta väillä hankalaa.

      Poista
  7. Semmoisia piirteitä joita on vuosia sitten ollut, ei löydy enää.

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hannamaria kommenntistasi. Kyllähän ihminen voi muuttua. Etenkin nuorena paljonkin.

      Poista
  8. Erityisherkkyys on tosiaan pinnalla nykyään. Testin (ja oman mieleni) mukaan en itse ole erityisherkkä, sain 9 pistettä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Erityisherkkyyden muodikkuus on onneksi vähenemään päin.

      Poista
  9. Minä sain testistä 18 pistettä eli erityisherkän puolelle meni. Sen verran jo tunnen itseäni, ettei ollut yllätys. Meidän neljä lastakin ovat enemmän ja tai vähemmän herkkiä. Mies ei ole ainakaan minun mielestäni.

    VastaaPoista
  10. Kiitos Minna kommentistasi. Minä sain muistaakseni 17 pistettä. Joten herkkiä ollaan. On ihana kokea asioita syvältä ja korkealta. Mutta joskus elämä tuntuu niin hankalalta. Toinen lapsistani on myöskin erityisherkkä. Toinen tytär ja mies ei.

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!