tiistai 19. kesäkuuta 2018

Hyvän unen vinkkejä



Olen tainnut kertoa jo aikaisemmin, että nyt yli viisikymppisenä olen alkanut herätä liian aikaisin. Siitä tulee vähän univelkaa, vaikka menen nukkumaan jo yhdeksän kymmenen välillä iltaisin. Samoin minulla on - jostakin oudosta syystä - välillä unettomuuskausia. Löysin joitakin vinkkejä parempaan nukkumiseen. Esittelen niitä seuraavaksi.





Unen pahin vihollinen on se, että vie päivän murheet sänkyyn. Huolipäiväkirja - vaikka onkin jo vanha idea - on todettu parhaimmaksi keinoksi unettomuuden lääkettömässä hoidossa. Jo alkuillasta kannattaa käyttää noin 20 minuuttia siihen. Että kirjoittaa huolet ja niiden mahdolliset ratkaisut huolipäiväkirjaan. Tämä pitää tehdä nimenomaan alkuillasta - ei ennen nukkumaanmenoa -, ettei muheet ja huolet vaikeuttaisi nukahtamista.



Joillakin unettomuuspyörre voi alkaa oikeasti vaikeasta elämäntilanteesta, jolloin on tärkeitä asioita murehdittavana ja työstettävänä. Mutta kun pahin tilanne on ohi, ei asioiden pyörittelyä mielessä enää osaakkaan lopettaa. Mutta sille pitäisi löytää stoppi.



Yli 50-vuotiaitten uni katkeilee herkästi. Viisikymppisen elämään voi liittyä monia ahdistuksen aiheita. Miten omat vanhemmat voivat? Miten lapset pärjäävät? Miten elää tyhjentyneessä pesässä? Kuka huolehtii minusta vanhana?

Ryppyjä ja juonteita kertyy kasvoihin ja vähän joka paikkaan. Muuttunut ulkonäkö voi ahdistaa ja surettaa. Myös sairaudet yleistyvät. Kukkein aika elämästä on ehkä ohi. Toisaalta monet viisikymppiset tuntevat elävänsä elämänsä parasta aikaa. Muun muassa siksi ettei enää välitä muiden odotuksista ja mielipiteistä. Uskaltaa olla oma itsensä.



Unen pelon vähentäminen. Unettomuuden kokemus aktivoi aivojen pelkokeskukset. Ne sopeutuvat ajattelemaan huonoon uneen kauhulla: Nyt en saa taas varmasti unta!

Tässä välissä video meille huonosti nukkuville: Piristävää vihreää ja linnunlaulua. Toivottavasti ääni kuuluu.




Itseään voi vaikka taputtaa ja silittää. Kuinka silittää? Sillä ei ole merkitystä. Voi vaikka silittää vatsaa, päätä, käsiä. Myös toisen ihmisen läheisyys ja lämpö rauhoittaa pelkokeskuksia.



Oma selviytyminen pelottaa. Unettomuudesta kärsivät ihmiset ovat usein liiankin tunnollisia ja ahkeria. Syyttelevät helposti itseään tekemättömistä töistä. Olisi tärkeää oppia kaunis ja kannustava sisäinen puhe, ajattelu. Asiat menevät hyvin harvoin täydellisen hyvin tai huonosti. Vaan jotakin siltä väliltä.



Mistä löytyy apua? Jos unettomuus äityy todella pahaksi ja häiritsee paljon arkipäivässä jaksamista, kannattaa mennä lääkäriin. Jos kunnalla sattuisi olemaan unettomuuden hoitoryhmä.


Pitkäaikaisessa unettomuudessa voi välillä muutaman päivän välein turvautua nukahtamislääkkeisiin ja melatoniiniin. Apua löytyy myös diginä esimerkiksi täältä https://www.mielenterveystalo.fi/.

Minkälaisia vinkkejä sinulla on unettomuuteen?





Lähteet: Hyväterveys 5/2018, kuvat omat

6 kommenttia:

  1. Liikunta ulkoilmassa ennen klo.19, ei huolien kanssa sänkyyn,selvitä jos mahdollista riita esim.kumppanisi kanssa, älä syö enää illalla kovin raskasta ateriaa, tuuleta makuuhuone kunnolla, älä räpellä kännykkää enää sängyssä,juo jotain uniteetä.Itselleni uni maistuu parhaimmalle puhtaissa mankeloiduissa lakanoissa saunan jälkeen. Niin, mielestäni televisio ei kuulu makuuhuoneeseen. Itse nukun toukokuusta lokakuulle ikkuna auki. Siinä meikäläisen ohjeet päivän teemaan, kaunista päivänjatkoa kaikille :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Pihakeiju, kommentistasi. Sinulla oli todella hyviä ohjeita nukahtamiseen. Minäkin nukun saunan jälkeen tavallista paremmin. Ehkä se lämpö rentouttaa ja raukaisee. Hyvä pointti tuo, ettei enää myöhään mitään liikuntaa. Kännykkä pitäisi sulkea kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, koska sen sininen valo heikentää melatoniinin, unihormonin, erittymistä. Mukavaa päivänjatkoa sinulle!

      Poista
  2. Hei Marja! Kiitos vinkeistä! Olen aina ollut kateellinen ihmisille jotka nukahtivat samantien kun ummistavat silmänsä. Jotenkin luulen että kolmivuorotyö pilasi minun nukkumisrutiinini. En ole kuullut muita tutkimuksia siitä kuin että se lihottaa! No itse tarvitsen talvella melatoniinia enkä tiedä miksi se on juuri noin. Kesällä nukun ihan hyvin. Tai sitten kesällä olen huolettomampi. Jos on menossa johonkin tärkeään menoon aamulla voi nukkuminen olla vaikeaa varsinkin jos päiväkirjan kirjoittaminen on unohtunut. Teen sitä säännöllisesti yleensä. Yöllä joskus vaan kuuntelee lintujen laulua jos ei uni tule ja se on kyllä kesällä ylellisyyttä! Toivottavasti saadaan tänään sadetta vaikka rakastankin auringon paistetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Merja, kommentistasi. Juu, minäkin olen vähän kateellinen miehelleni,joka saa unen päästä kiinni paikassa kuin paikassa. Toiset ehkä osaavat rentoutua nopeammin. Jännä tuo että kesällä nukut hyvin, vaikka on paljon valoa. Ehkäpä lämpö saa rentoutuneeksi. Täällä saatiin todella pitkästä aikaa tänään kunnolla sadetta. Mukavaa tiistai iltaa sinulle!

      Poista
  3. Unettomuus on yleinen vaiva, josta ei puhuta ainakaan liikaa.
    Hyviä vinkkejä, sekä sinulta, että Pihakeijulta.
    Videon kauniit rauhoittavat äänet kuuluivat hyvin.
    Itse kuulun niihin onnellisiin, jotka nukkuvat 8 - 9 tuntia yössä.
    Hyvää juhannusviikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kirsti, kommentistasi. Kiva jos lintujen liverrys kuului videolta. Olet kyllä minun mittapuulla onnekas, kun saat nukutuksi noin paljon. Vaikka minä menen kesällä aikaisin nukkumaan, en saa ehkä unta tarpeeksi, koska herään jo viiden maissa. Mukavaa juhannuksen odotusta sinulle!

      Poista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!