Meillä ajetaan vanhoilla auton rotteloilla, jotka eivät ole luotettavia. Monesti olen jäänyt tien päälle. Mutta kun mies on Citroen autoharrastaja ja korjailee aina kuntoon uuden vanhan auton, kun entinen hajoaa. Ja sillä sitten ajetaan aikansa. Kun se ei enää yksinkertaisesti toimi, se pannaan lopulta paaliin.Olen joskus sanonut miehelle, että minun mies vain makaa auton alla.
Sosiaalipsykologian professori Jan-Erik Lönnqvist teki kyselytutkimuksen Helsingin yliopistossa 1900:lle auton omistajalle. Kysymykset käsittelivät autoja, kulutusta, varallisuutta ja persoonallisuutta.
Ilmeni, että itsekeskeiset ja riidanhaluiset miehet hankkivat kalliimpia saksalaisautoja merkiltään Audi, BMW, Mercedes-Benz. Yhteys itsekeskeisen persoonallisuuden ja statusautojen välillä havaittiin vain miehillä, ei naisten keskuudessa. Voi olla mahdollista, ettei autoilla ole naisille merkitystä statussymbolina.
Yllättävää Lönnqvistin mielestä oli, että tutkimuksessa selvisi myös merkkiauton yhteys tunnollisen persoonallisuustyypin kanssa. He ovat kyvykkäitä, kunnianhimoisia ja luotettavia. He huolehtivat terveydestään ja pärjäävät työelämässä. Luultavasti tämä yhteys liittyy siihen, että he arvostavat hyvää laatua.
Tutkimuksen mukaan saksalaisautojen itsekeskeiset mieskuljettajat ovat riidanhaluisia, omapäisiä, epäsympaattisia ja epäempaattisia. He ovat aggressiivisia liikenteessä, kiihdyttelevät, ajavat päin punaista, ajavat häikäilemättömästi ja ylinopeutta.
Toisaalta Lönnqvistin tutkimus ei ollut kovinkaan laaja, eikä se varmasti kerro kaikkea. Tutkimusta tarvitaan lisää.
Toisaalta Lönnqvistin tutkimus ei ollut kovinkaan laaja, eikä se varmasti kerro kaikkea. Tutkimusta tarvitaan lisää.
Lähteet: Helsingin Sanomat 30.1.2020, kuvat Pixabay
Tämä: Yllättävää Lönnqvistin mielestä oli, että tutkimuksessa selvisi myös merkkiauton yhteys tunnollisen persoonallisuustyypin kanssa. He ovat kyvykkäitä, kunnianhimoisia ja luotettavia. He huolehtivat terveydestään ja pärjäävät työelämässä. Luultavasti tämä yhteys liittyy siihen, että he arvostavat hyvää laatua.
VastaaPoistaOn oma mies ja kyllä kaksi merkkiautoa on tuossa pihassa, koska laatu. Mutta aiemmin esim. oma Toyota, oli aina luotettava matkakumppani eli ei niinkään se merkkikään vaan se kokonaisvaltainen ostos, jo ajetut kilometrit, auton kunto, vuosimalli jne. vaikuttaa ja hinta ja näistä syntyy sitten välillä tuo riidanhaluisten merkkien kokonaisuus pihallemme tai välillä joku muu merkki. Mutta kyllä sitä näkee, miten parin merkin autot ovat ne kovimmat ja pahimmat ohittavat vai ovatko, kiinnitämmekö me muut näihin merkkeihin vaan enemmän huomiota, oletusarvona, tuolla taas tuolla merkkiautolla mennää, mahtaa olla pissaa päässä. Jos taas joku ohittaa kovaa jollain muulla merkillä, tätä olettamaa ei käytetä vaan se on vain kova ohittaja.
Molempia löytyy ja pissapäitä joka merkin ratin takaa.
kivaa viikonloppua Marja. <3
Kiitos kommentistasi Tiia. Olenpa melkein kateellinen sinulle merkkiautosta. Kun meillä on nämä useat vanhat kotterot. Kun on pakko ajaa täällä maaseudulla, koska ei ole julkista liikennettä. Minun ajettava auto vaihtuu useasti ja melko nopeasti. Ja aina on opeteltava "uuden" auton ominaisuudet ja miten sitä ajaa. Mies puhuu auton luonteesta, joka on vain opittava tuntemaan.Hän puhuu ärsyttävän lämpimästi tästä luonteesta. Minun mielestäni auton vioista, joita riittää...
PoistaTutkimuksessa oli hyvä pointti tuo, että tunnolliset ihmiset arvostavat laatuautoa, joka ei esimerkiksi jätä tienpäälle. Yhteys on ymmärrettävä.
Minä olen kärsimätön luonne ja kotterollani saatan ohittaa jopa näitä merkkiautoja. Olen huono kuski, mutta ajan lujaa. Paha yhtälö. En siis sovi tutkimukseen. Hyvää viikonloppua sinulle!
Pitäneekö paikkaansa tuo tutkimus? Tiedän muutaman tosi epäitsekkään miehen joilla on tommoinen laatuauto vaikka on niitä k..ipäitäkin nähty. Oma mieheni on bemarimies ja myöskin poikansa,oikein kiltteyden perikuvia,eivätkä hurjastele liikenteessä,ovat vaan kiinnostuneita autoista ja tää mun kamu ajaa pitkää työmatkaa päivittäin että ehkä auton pitää olla kunnollinen. Itse olen aina ajanut vanhoilla ronttosilla kun en aja paljon enkä halua sijoittaa kovinkaan paljoa autoon ja sitäpaitsi ajelen kaiken maailman metsäteitä ja mökille kuljettaen vaikka minkälaista kamaa kun on farkku. Autoni peräpää on kesällä aika sotkuinen kun on multaa,kasveja ja vaikka sunmitä havuja kun harrastan puutarhailua. Mukavaa viikonvaihdetta Marja :-)
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Pihakeiju. Tuo tutkimus oli vain yksi tutkimus. Ja kenties ensimmäinen Suomessa. Kirjoitinkin lopuksi postaukseen, että lisätutkimuksia tarvittaisiin. Miehesi ja hänen poikansavain tykkäävät laatuautoista. Ja mikäpäs siinä. Autonrassaajat ja autoista hyvin kiinnostuneet arvostavat hyvää ajopeliä.(Minun mieheni on tästä poikkeus.) Jos ei tarvitse autoa paljon, niin miksipä siihen panostamaan. Tiedän itsekin monta pitkää matkaa ajavaa, joilla on hyvä laatuauto. Pakkokin olla. Hyvää viikonloppua myös sinulle!
VastaaPoistaMielenkiintoista! Tämän tutkimuksen tulokset kuulostivat koomisilta omien havaintojeni valossa. Meillä on kaksi ihanaa vävyä, joista kumpikaan ei ole vähääkään itsekeskeinen ja riidanhaluinen. Muutkaan tekstissä mainitut negatiivisuudet eivät päde kumpaankaan. Sen sijaan kumpikin on kyvykkäitä, kunnianhimoisia ja luotettavia. He huolehtivat terveydestään ja pärjäävät työelämässä. Molemmilla on tekstissä mainitut laatuautot. Kolmas tapaus on nuorimman kummilapsemme isä, joka ei myöskään täytä tutkimuksen "kriteereitä". Nämä ovatkin ainoat em. laatuautojen omistajat, jotka tunnen tarpeeksi hyvin. Silti olen itsekin aina ollut tiettyä mieltä varsinkin BMV-kuskeista ja heidän ajokäyttäytymisestään. Lisää tutkimusta siis todellakin tarvitaan. Liikaa ei pidä yleistää tässäkään asiassa. :)
VastaaPoistaKiitos kommentista Erikoiset Asiantuntijat. Vävysi voisivat sopia noihin tunnollisiin ihmiseen, jotka ajavat merkkiautoilla niiden laadun takia. Tutkimukseen voi suhtautua huumorillakin. Mutta ilmeisesti tutkimuksen tekijä Lönnqvist on aivan tosissaan. Lisä-tutkimus on paikallaan. Ja tutkijoiden ennakko-oletukset ja hypoteesit voivat ohjata laadullista, kvalitatiivista tutkimusta. Tämä on yksi sudenkuoppa kvalitatiivisessa tutkimuksessa.
PoistaTätä lukiessa veti suuta hymyyn kahdestakin syystä.
VastaaPoistaOli vaikea niellä tuon tutkimuksen tuloksia, sillä omassa perhepiirissä on merkkiautoilla ja kotteroilla ajavia ja molemmista ryhmistä löytyy monenlaisia persoonallisuuksia ja kuljettajia :D. Ketään heistä ei kuitenkaan voi sanoa kovin itsekkääksi.
Toinen mikä hymyilytti tuo miehesi Citroen-fanitus. Meillä on menossa yhdeksäs Citroen :D
Kiitos Kirsti kommentistasi. Olihan tuo tutkimus melko räväkästi merkkiautokielteinen. Ja vasta ensimmäinen Suomessa. Ja lieneekö tuo niin tärkeä aihe, että pitäisi tehdä lisätutkimuksia. Jaahas, teilläkin ajetaan sitikoilla. Mutta varmasti uusimmilla malleilla kuin meillä. Vanhin on 1960-luvulta. Yleensä ne ovat 1980-luvulta. Minusta on huvittavaa, että alan asiantuntijat sanovat niitä kissoiksi.
PoistaHauska postaus! Tutkimustuloksia ei voi ottaa vakavasti. Muistan, kun meillä oli kerran koeajossa kuvanmukainen kulkupeli. Mies esitteli tohkeissaan sen ominaisuuksia: peruutuspeilin, penkinlämmittimen JA -viilentimen, ratinlämmittimen JA -viilentimen, nämä muun muassa. Johon sitten keksin kysymään: "Pyyhkiikö nenän ja pepun myös?" Minua nauratti, miestä ei.
VastaaPoistaPiti kirjoittaa peruutuskameran 🤣
PoistaKiitos kommentista Erikoiset Asiantuntijat. Hyvin lohkaisit miehellesi. Uskomatonta, että autossa voi olla peruutuskamera, penkinlämmitin ja -viilentäminen ja ratti kanssa samaa. En ole moista kuullutkaan. Meillä mies kehuu rotteloiden jousitusta. On kuulemma paras maailmassa. Muita herkkuja niissä ei taida ollakaan. Mies puhuu muun muassa sitikoiden luonteesta, joka pitää oppia tuntemaan. Huh. Kun auto vaihtuu niin usein, etten ehdi sen luonteeseen edes kunnolla tutstua. Kysyn yleensä, kun uusi auto tulee käyttöön, että meneekö valot päälle automaattisesti. Ja joissakin menee ja joissakin ei. Kytkin ja jarru on kaikissa erilainen ja sitä on vain opittava käyttämään.Mies mieluusti ja miltei onnellisena. Minä en.
PoistaJännä tutkimus...Audilla mennään täällä😊 Mukavaa alkavaa viikkoa🌹
VastaaPoistaKiitos kommentista Kristiina. Tutkimus oli vähän poleeminen. Ei kaiketi kannata ottaa tosissaan. Ethän sinäkään mitenkään riidanhaluiselta vaikuta.
PoistaItse olen aikoinaan kortin saatuani joutunut ajamaan vaikka minkälaisilla hengenvaarallisilla rönttösillä pienet lapset kyydissä, joten nyt vanhempana arvostan autoa mikä ei jätä tielle ja on turvallinen. Meillä molemmilla on Kiat eikä niillä ole mitään statusarvoa, mennään liikenteen seassa ilman turhia ohitteluja. Ymmärrän kyllä heitä jotka ovat hankkineet ns. hyvän merkkisen auton ja onhan se jonkinlaista itsensä hemmottelua miehilläkin, koska naisillakin on omat kotkotuksensa. Mutta ylimielistä liikennekäyttäytymistä en voi kertakaikkiaan sietää, mrr.
VastaaPoistaKiitos kommentista Tuulikki. Sinäkin olet kokenut, minkälaisia vanhat autot ovat. Juu, saahan miehetkin hemmotella itseään ja olla ikuisia poikia autojensa kanssa. Tämä kyllä kyllästyttää välillä. Sanottakoon. Ohittelijat ja kiihdyttäjät ovat tosiaan mrr. Vaikka itsekin olen vähän sitä sorttia. Mutta kuitenkin panettelen niitä muita.
VastaaPoista