sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Ruoka, vitamiinit ja lisäravinteet


Ruoka ja lisäravinteet ovat esiintyneet elämässäni kausittain mutta terveellisenä jatkumona. Oli vihreäteekausi, pakurikääpä- ja maccakausi, viher- ja marjasmoothiekausi, tuore itse puristettu mehukausi. En minä näitä ole kokonaan jättänyt. Nautin edelleen silloin tällöin smootheja ja tuorepuristettuja mehuja. Lempparimehu on porkkana-appelsiini-inkiväärimehu.

Viimeaikoina on tutkimuksissa todettu, että tavallinen musta tee ja kahvi vaikuttavat vihreän teen tavoin dementiaa ehkäisevästi . Tällä hetkellä pyrin syömään terveellistä peruskasvisruokaa ja kalaa.
En harrasta hirveää säätöä,  kikkailua ja monimutkaisuutta kokatessa.  Maistuvaa perusruokaa, sillä selvä. Olen voinut hyvin ruokavaliollani (koputan taas puuta).

Lisäravinteina ja vitamiineina käytän:
-C-piimaxkalkki - iholle,kynsille ja hiuksille
-Kollageenijauhe, jossa on myös C-vitamiinia, koska se imeytyy paremmin niin. Kollageeni
  imeytyy ihovoiteista huonosti - iholle, rustoille ja nivelille
-Kurkuma - tulehduksia ja syöpää vastaan
-Vehnänorasjauhe - yleistä elinvoimaa
-Sinkki - parantaa vastustuskykyä tai lyhentää flunssaa
-D-vitamiini - sitä tarvitaan Suomessa
-B12-vitamiini - ylläpitää muistia
-Probiootit - ruuansulatukseen ja on todettu jopa vaikuttavan mieleen masennusta ehkäiseväksi

Hesarissa oli tässä kerran ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen juttu "Minä väitän: Vitamiini-
kuuri voi olla vaaraksi". Hän kirjoitti siinä jotakuinkin näin, että elimistö tarvitsee oksidatiivista stressiä taistellessaan syöpää vastaan. Jos syö liikaa antioksidantteja, tietty syöpää vastaan taisteleva geeni lamaantuu. Ei siis liikaa antioksidantteja. Reijo laatikainen on kirjoittanut myös kirjan syöpää ehkäisevästä ruokavaliosta.

Päivittäinen ruokavalioni menee suurin piirtein näin ja totta kai se välillä vaihtelee. Kuka jaksaisi syödä koko ajan samoja ruoka-aineita. Lihaa en kuitenkaan ikinä syö!

Aamiainen: luomumysliä ja mantelimaitoa, turkkilaista jugurttia tai kaurapuuroa hunajalla ja suomalaisella superfoodilla mustikoilla (antioksidantteja,parantaa muistia, hellii mahaa) terästettynä; lasillinen kylmäpuristettua granaattiomenamehua (tekee hyvää mm.iholle) ja kaksi kuppia kahvia

Lounas: kunnollista ruisleipää kaksi viipaletta täysrasvaisella juustolla ja avokado (hyvää rasvaa sydämelle, verenkierrolle,iholle)

Välipala: hedelmiä, porkkanaa (paljon A-vitamiinia, joka tekee hyvää iholle)

Päivällinen: erilaisista pavuista,linsseistä, kikherneistä tai tofusta tai kalasta tai mistä tahansa kasviksesta valmistettu ruoka, jossa pitää olla tarpeeksi myös proteiineja, valmistettu ateria
(etenkin prosessoimaton soijapapu on hyväksi iholle, tosin papuja joutuu keittämään liotuksen jälkeen melkein kolme tuntia; kala nyt on aina terveellistä hyvien rasvojen vuoksi); jälkiruuaksi hedelmä, makea marjahyytelö tai jotakin makeaa kohtuudella

Iltapala: kaksi ruisleipäviipaletta juustolla, vähän saksanpähkinöitä (hyviä rasvoja, hyväksi aivoille ja iholle)

Minulla on yksi herkkupäivä viikossa, jolloin syön pari suklaapatukkaa ja salmiakkia. Alkoholia käytän vähän. Korkeintaan vain yksi lasi viiniä viikossa. Nuorempana join reippaammin ja rivakammin, ja kärsin kauheista krapuloista. Etenkin mieliala painui alakulon syövereihin ja toivottomuuteen. Joskus juhlissa saatan juoda muutaman annoksen. Mutta en enempää.

Yritän laittaa tähän valokuvan ennen töihin lähtöä ja töiden jälkeen. Kuvat ei ole tältä päivältä, koska nythän on pääsiäinen ja lankalauantai.

En jostakin syystä löytänyt kokovartalokuvaa. Tässä siis työpuserona New Lookin kietaisutunika. Väri ei pääse oikeuksiinsa tässä kuvassa. Se on oikeasti kauniin murrettu vihreä vaaleanpunaisilla kukilla. Tilattu Zalandolta vähän aikaa sitten.


Töissä tulossa vähän väsyneenä. Villakangastakki on Benettonin ja ostettu samaisesta liikkeestä toissa vuonna. Samettihousut Marc O`Polo Zalandolta. Välikausikengät HM:stä tältä vuodelta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi