sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Mindfulness


Ihmisillä on usein tapana ajatella menneisyyttä ja huolehtia tulevaisuudesta. Ei osata elää tätä hetkeä, hetkessä, carpe diem. Mindfulness tarkoittaa tietoisuus- ja läsnäolotaitoa. Se on keskittymistä kulloinkin meneillään olevan hetken kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen.

Mindfulness on yksi mietiskelyn, meditaation muoto, joka esim. bubbhalaisessa perinteessä on tuhansia vuosia vanha. Buddhalaisuudessa on lukemattomia meditaation muotoja esim.kävelymeditaatio ja zen-buddhalaisuuden koanit. Koan on paradoksaalinen lause, jonka mestari antaa oppilaalle oppilaan mietiskeltäväksi. Tunnetuin lienee: Minkälainen ääni syntyy, kun taputetaan yhdellä kädellä?

Oikeastaan kaikissa uskonnoissa on meditaatiota jossakin muodossa. Kristinuskossa mm.rukous, kaavarukous tai rukousnauhan helmien laskeminen. Hindulaisuudessa on jooga. Islamissa rukous ja sufilaisuus, islamin mystinen muoto, jossa tietoisuuden tilaa muutetaan pyörimällä tanssien. Juutalaisuudessa on rukoilu ja lukumystiikkaan perustuva kabbala.

Miten mindfulnessia käytännössä tehdään? Aluksi täytyy löytää rauhallinen paikka, jossa voi istua tai levätä mukavasti. Sitten vain hengitellään ja kuulostellaan kehoa ja mieltä. Miltä oma keho tuntuu? Millaisia tuntemuksia ja tunteita siinä on? Olisi tarkoitus hyväksyä itsensä kaikkine tunteineen, myös vaikeine tunteineen.

Joskus saattaa alkaa tuntea ikäviä tuntemuksia. Rinnassa tuntuu raskas paino. Hartioita alkaa kiristää. Palleassa puristaa. Näiden tuntemusten täytyy antaa tulla, olla. Paikallaan on hyvä pysyä ja hengitellä niin kauan, että saa kiinni hyväksymisen tunteesta. Sen kanssa voi viettää rauhallisen hetken ja tunnustella, miltä se tuntuu. Sitten voi palata nykyhetkeen ja -maailmaan. Havainnoista kannattaa pitää päiväkirjaa.

Mindfulnessista - kuten yleensäkin meditaatiosta - on apua esim. stressiin, masennukseen, luovuuden ja positiivisten tunteiden lisääntymiseen, oppimiskykyyn. Ehkä voi oppia elämään rennommin ja avoimemmin. Yleensäkin pysähtyminen, itsensä kuuntelu, mietiskely on ihmiselle hyväksi tällaisena digiähkyn aikana. Rauhallinen kävelylenkki metsässä ajaa oikeastaan saman asian.

Lähteenä oli Suomen Mielenterveysseuran artikkeli: Mitä ovat mindfulness - tietoisuustaidot?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi