keskiviikko 19. huhtikuuta 2017

Painon ja iän hyväksyminen - huvittaa olla tällainen

                                         Huvittaa olla tällainen


Saako yli 50-vuotias ja pyöreähkö nainen käyttää tiukkoja slimfit farkkuja?

Kyllä saa. Minun mielestäni naisella on oikeus pukeutua kuten hän haluaa. Jos työpaikalla on tarkka pukeutumiskoodi, sitä on tietysti noudatettava, jotta ei tule ongelmia ja mahdollisesti potkuja kauniinleveään takapuoleen. Mutta vapaa-aika on vapaata.

Minusta on kivaa ja mielenkiintoista katsella eri tavoin pukeutuneita, erilaisia, moninaisia naisia. Joku voi kokea, että esim. pylly, rinnat, vyötärö ja kernaasti koko vartalo näyttää hyvältä. Miksi sen sitten peittäisi löysillä, kaapumaisilla vaatteilla?

Itse pidän paljon tunikoita, mekkoja ja pitkiä puseroita, mutta niiden ei tarvitse välttämättä olla löysiä. Joskus käytän tiukkoja farkkuja ja lyhyttä yläosaa. Tiedän, että minulle ei käy kyseinen yhdistelmä. Saa näyttämään pyöreämmältä. So what? Jos minua jonakin aamuna huvittaa pukeutua sillä tavoin, niin sitten huvittaa. Kukaan ei määrittele sitä, miltä minun tulee näyttää. Paitsi minä.


Jakku Noa-Noa ostettu yli 10 vuotta sitten Tarjan muotipuodista Mäntyharjussa. Farkut Levis 710 super skinny Zalandolta pari vuotta sitten. Kengät Tamaris Zalandolta pari vuotta sitten.


Nykyiset kauneusihanteet mm. laihuus ovat mitä ovat. Minä olen mitä olen. Aivan tyytyväisenä.
Olkoot ihmiset, mitä haluavat, vaikka terveytensä kustannuksella. Toki minä välitän terveydestäni ja hyvinvoinnista. Mutta en yleisestä, vallitsevasta kauneusihanteesta.

Lihava ihminen ei ole välttämättä sairas. Eikä missään nimessä laiska. Tutkimusten mukaan paino ei korreloi laiskuuden kanssa. Etenkin suvaitsevaisuutta tarvitaan nykyisessä Suomen maassa.

Minua surettaa se, että osa etenkin nuorista tytöistä sairastuu anoreksiaan, bulimiaan, ortoreksiaan (sairaalloinen terveellisesti syömisen pakko) tai fitnesshäiriöön (sairaalloinen tarve näyttää lihaksikkaalta ja mahdollisimman vähärasvaiselta). Kaikki tämä etupäässä yleisten kauneusihanteiden takia - totta kai kyseisten sairauksien syitä on muitakin.

Onneksi nykyisin ollaan ehkä menemässä terveempään suuntaan. Mediassa esim. mainoksissa "näytetään" myös XL-malleja; reheviä naisia, jotka kantavat itsensä ja kilonsa ylpeästi. Kaikkialta ei enää tunge vain nuoria, laihoja ja kauniita ihmisiä. "Näytetään" myös keski-ikäisiä, vanhoja ja tavallisia ihmisiä.

Mutta kuka tämä "näyttäjä" on? Yleinen mielipide? Vai joku vallan omistava ammatillinen "näyttäjä"? En viitsi nyt alkaa paasata tiukkaa yhteiskuntakritiikkiä. Esimerkiksi siitä, miten toiveet muutetaan tarpeiksi talous-valta syistä. Vaikka toive ja tarve ovat täysin eri asioita.

Kauneusihanteet myös vaihtelevat kulttuureittain. Länsi-Afrikassa tyttöjä saatetaan lihottaa, jotta he saisivat mahdollisimman hyvän puolison ja olisivat hyvin kauniita. Alkuperäiskulttuureissa lihavia naisia arvostettiin/arvostetaan. Muinoin meidänkin kulttuurissa.

Muut samat kuin edellisessä kuvassa, paitsi jakku Vila, ostettu Vilasta noin viisi vuotta sitten.


Tänään työkaveri taas auttoi siinä, miten laitetaan tuohon oikealle puolelle tunnisteita. Taas huomaan, että kuvalaatu on huono, mutta yritän oppia.

Nythän mä vasta hokasin, ettei nuo farkut aivan kauhean tiukat ole. Voisin mennä ostamaan tiukemmatkin. Ihan huvikseni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!