maanantai 25. toukokuuta 2020

Minulla on vaihdevuodet





Olin mituuttanut FSH-hormonin eli vaihdevuosihormonin syyskuussa 2018, mutta olin tyypilliseen tapaani hajamielisesti unohtanut koko jutun, enkä ollut kysynyt verikokeen tuloksia.

Tämä tuli ilmi, kun pyysin perjantaina työterveyslääkäriltäni muiden asioiden lomassa lähetettä kyseiseen verikokeeseen. Hän sanoi tietokonettaan näppäillen, että olen mituuttanut syyskuussa 2018 FSH-hormonin tason ja se on  kertonut vaihdevuosien olevan käsillä. Jumankeikka, minulla on ollut vaihdevuodet 1 vuoden ja 8 kuukautta, enkä ole tiennyt koko asiaa. Kuukautiset kyllä loppuivat noin puoli vuotta sitten.



Minulle tuli joku vuosi sitten hyvin runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja PMS oireista lähinnä mielialan heittelyä. Gynekologi määräsi tähän yhdistelmäehkäisypillerit. Ne auttoivat todella paljon.

Apua, minä en ole tiennyt, että vaihdevuodet ovat olleet jo miltei kaksi vuotta! Minulla ei ole ollut fyysisiä oireita, psyykkisistä lähinnä mielialan heittelyä.

Vannoin kovasti aikaisemmin, että kun minulle tulee vaihdevuodet, haen heti hormonikorvaushoitoa. Mielialan vaihtelut eivät rasita arkea kovinkaan paljon, joten en ainakaan tällä hetkellä tarvitsekaan sitä.



Oireettomuus voi johtua siitä, että olen ollut kala-kasvissyöjä 36 vuotta. Kasveissa on kasviestrogeeneja, etenkin soijassa. Lisäksi juon päivittäin grnaattiomenamehua. Se voi toimia kuin hormonikorvaushoito. Olen kirjoittanut granaattiomenamehun ominaisuuksista täällä. Uskon tähän erityisesti nyt, koska minulle ei ole tullut fyysisiä vaihdevuosioireita.  Tai sitten vaihdevuosioireet voivat  tulla myöhemmin, ei vain vajaan kahden vuoden aikana. Entä jos ne tulevat silloin oikein ryminällä?  

Vaihdevuosissa hormonimuutos on yhtä suuri ja rankka kuin murrosiässä. Kehossa tapahtuu siis paljon. Paljon!



Rankoiksi muuttuneet PMS-oireet kertovat vaihdevuosien lähestymisestä ja esivaihdevuosista. Näitä oireita on ennen kuukautisia muun muassa turvotus, rintojen arkuus, makeanhimo, ärtyneisyys, mielialan vaihtelu tai pysyminen matalalla.

Vaihdevuosien tyypillisiä oireita ovat kuumat aallot, yöhikoilu, limakalvojen kuivuminen, yleinen väsymys, aloitekyvyttömyys, seksuaalinen haluttomuus, motivaation puute, muistin heikkeneminen, sydämen tykyttely ja epämääräiset lihas- ja nivelkivut.



Hormonaaliset muutokset vaikeuttavat painonhallintaa, ja lihavuus voi lisätä vaihdevuosioireita. Estrogeenin määrän väheneminen hidastaa perusaineenvaihduntaa, ja energian kulutus laskee vaihdevuosiaikana. Kiloja kertyy helpommin erityisesti keskivartaloon, ja laihduttaminen saattaa olla vaikeaa.

Vaihdevuodet voivat kestää muutamasta kuukaudesta koko loppuelämään. Keskimäärin oireita tulee noin seitsemän vuott


Onko sinulla jo vaihdevuodet tai ovat olleet? Minkälaisia oireita sinulla on tai oli?






Lähteet: Hyvä terveys 5/2020, kuvat omat

4 kommenttia:

  1. Lopetin tässä kuukausi sitten minipillerit ja sain huomata, että moni asia, jonka olin luullut liittyvän vaihdevuosiin, johtuikin pillereistä. Kuumia aaltoja ei ole ollut, mutta mielestäni kaikkea muuta ja myös parran kasvua, blaah. Eli nyt en oikein taas tiedä missä mennään, vähän hukassa. Mutta kuukautisia ei ole näkynyt, normaalisti alkoi aina tiputtelua jo heti viikon jälkeen pillereiden lopettamisesta. Olen siis veivannut niiden kanssa edes sun taas, aina lopettaen, että onko nyt vaihdevuodet vai tuleeko kuukautiset. Pillereiden kanssa kun kuukautisia ei ole, niin ei voi tietää.

    Tosi hyvä vaan ettet ole tiennyt, että on vaihtarit, niin ehkä hyvä ettei niitä ole tullut niin kovin mietittyä.

    Tsemppiä ja mukavaa viikkoa Marja. <3

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi Tiia. Voi, sinua pillereiden kanssa. Ne voivat tosiaan aiheuttaa sivuoireita yksilöllisesti. Kun minä söin niitä, oli luksusta, kun kuukautisia ei tullut tai vain hyvin vähän vuotoa. Lopetin pillerit noin puoli vuotta sitten, eikä kuukautisia tullut minkäänlaisia. Luulin, että pillerit on jotenkin sekoittaneet kuukautiskiertoa. Ei tullut mieleenkään, että nyt on vaihdevuodet. Onneksi minulla on erittäin hyvä työterveyslääkäri. Oli varmaan hyvä, kuten sanoit, etten tiennyt, että vaihdevuodet ovat alkaneet. Olisin varmasti kuvitellut itselleni oireen jos toisenkin. Minua ärsyttää aivan älyttömästi, että vaihdevuosia nimitetään myös mummovuosiksi tai -vaivoiksi.

    VastaaPoista
  3. Samaa aihetta pohdin itsekkin ja uskon että oireita on jo, eikä enää niin ennakoiviakaan. En ole mittauttanut arvoja, kun en usko että se kohdallani ainakaan vielä mitään hyödyttäisi. Ihanaa uutta naisenelämää!

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommentista Mentaalimatkaaja. "Onnittelut vahdevuosista", jos näin voi sanoa. Uusi hedelmällisyyden kuoleman vaihe tämä on. Pitää sitä aina silloin tällöin pohtia, ja jättää jäähyväisiä hedelmällisyydelle. Hedelmällisyys toivottavasti siirtyy päähän sisään ja alkaa vivahteikkaampi ja rikkaampi ajatusten palo. On aikaa itselle, kun lapset ovat lentäneet pesästä, eikä ole enää melkein lainkaan ulkonäkökeskeinen. Miehet ei hätistele ja vokottele niin paljon. Tosin erään kerran tässä keväällä ikäistäni vanhempi mies ehkä kuudenkypin seitsemänkympin väliltä tervehti minua suloisesti, mikäs on neidin nimi, minä olen....Kun olin nelikymppinen joskus kaupoissa minua yritrttiin iskeä keskellä kirkasta päivää, ne ajat ovat suuripiirtein menneet.

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!