perjantai 1. toukokuuta 2020

Vapun herkut ja kilot


                     Astiat ovat vanhaa Arabiaa, eri sarjoista yhdistettynä.

Oikeastaan tämä on postaus vappuaaton ruuista. Olen ollut jo neljä kuukautta laihdutuskuurilla ja pudottanut painoa 11 kiloa. Menneellä viikolla taas yhden kilon.

Kun aloin laihduttaa painoin 81 kiloa, nyt painan 70kg. Huhtikuussa painoa tippui vain 2 kiloa, mikä ehkä johtuu siitä, että tulin niin sanottuun normaalipainoon. Minä puhuisin mieluummin terveellisestä painosta.

   Näkyy vähän Kille-kissan päätä. Laaduntarkastaja toimissaan.

Mutta ehei tämä tähän lopu. Olen muikean tyytyväinen siihen, jos saan pudotettua 68 kiloon. Se on tavoite. Eikä ole väliä, milloin sen saavutan. Aikaa saa mennä, kun suunta on kuitenkin oikea.

Vapunaattona herkuttelin perusteellisesti, hyvin ja iloisin mielin. Tänään olen taas laihduttamassa, ruodussa, järjestyksessä, systeemissä... Huomasin syödessäni, että vatsalaukkuni on pienentynyt. Olisin halunnut syödä kaksi lautasellista herkkuja, mutta ei vatsaan mahtunut kuin yksi ja puoli. Plus munkit ja simat päälle. Myös suklaata. Olipas rattoisaa.

 Sima onnistui tänä vuonna hyvin. Juotiin sitä myös ruokajuomana.
 Kuvassa sima vastapullotettuna. Valmiissa simassa rusinat ovat
 pinnalla.

Syön edelleen paljon puolukkaa ja kasviksia, pätkäpaastoan ja olen nyt lisännyt liikuntaa. Tunnin päivittäisen kävelylenkin lisäksi teen lihaskuntotreeniä omalla painollani nyt joka päivä.

Venäläisiä suolakurkkuja, smetanaa ja hunajaa.

Miehen kanssa päivittäisen lenkin jälkeen ollaa pyöritty sisällä ja meille on muotoutunut uusi harrastus: verenpaineen mittaaminen. Miehelle selvisi työterveystarkastuksessa korkea verenpaine, mutta ei kauhean korkea. Sitä hoidetaan nyt ensin ruokavaliolla. Olen motkottanut miehelle iät ja ajat ylettömästä makkaran syömisestä (kaikki käy). Mutta en sanonut hänelle, kun hän tuli surkein mielin kotiin: "mitä minä olen sanonut".  Se olisi ollut väärin ja tahditonta siinä tilanteessa, vaikka minulla on tämä aika suuri suu.

              Itse tehty perunasalaatti.

Miestä oltiin kehoitettu ostamaan verenpainemittari, ja hän upotti aika paljon rahaa uuteen harrastukseemme. Ensimmäinen mittaus on heti aamulla, joita toistetaan noin 5 kertaa päivän aikana. Mies mitataan ensin ja minut sitten, vaikka minun ei tarvitsisi mitata, koska verenpaineeni on ollut aina turhankin alhainen. Mutta silti minäkin mittailen vertaustuen hengessä.

  Pöytä syönnin jäljiltä.

Ja höpö, höpö. Mökkihöperön puhetta sen jälkeen, kun seinät ovat kaatuneet päälle. Miehestä on vain mukavaa, että yhdessä mittaillaan ja sitten keskustellaan lukemista ja ruokavalioista. Mutta nyt kun ollaan tämän koronan takia eristyksissä, on hyvä viritellä uusia harrastuksia. Höpsis köpsis. Otan kyllä aivan tosissani miehen verenpaineen. Se on - ehkä vanhenemiseenkin liittyvä - surullinen asia. Mies on syystäkin hyvin huolissaan.

Niin, tästä postauksesta piti tulla vappuaaton herkuttelun kuvaus vähin sanoin ja paljoin kuvin. Olenpas taas omituinen höpöttäjä.




              Sitruunaista juustoa. Minulle aivan uusi resepti.




               Paahdetut tomaatit.

             Viininlehtikääryleet.

10 kommenttia:

  1. Vautsi, mitä herkkuja ja syötävän makeat kuvat.
    Onnea laihtumisen johdosta.
    Minä en varmaan olisi osannut olla niin hienotunteinen, kuin sinä olit, vaan minulta olisi varmaan lipsahtanut tuo, mitäs minä sanoin.
    Tekstiäsi on aina mukava lukea. Anna tulla vaan.
    Upeaa toukokuuta teille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Kirsti. Onnittelut otetaan vastaan toivekkaassa tunnelmassa. Minä olen näiden pitkien vuosien aikana oppinut miehestä, ette hän ei tykkää liian suorista sanoista. Ihanaista toukokuista lauantaita sinulle!

      Poista
  2. Hienosti jaksat edelleen laihduttaa! 11 kiloa on upea saavutus!

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentistasi Arkeilija. Kyllä olen tuosta tuloksesta tyytyväinen ja miten se tuntuu vaatteissa. Hyvän arkista lauantaita sinne.

    VastaaPoista
  4. Kiitos postauksesta. Ihanat herkut. Tsemppiä miehellesi verenpaineenn hoitoon. Kyllä se ruokavaliokin siinä varmasti auttaa. Ei saa vaipua synkkyyteen. Hyvää viikonloppua teille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Erikoiset Asiantuntijat.Herkkuja oli juu. Nyt ei. Kiitos tsempeistä miehelle. Hän on aloittanut nyt myös laihduttaa, mikä on vähän huvittavaa siksi, että on koko ajan sanonut minulle, ettei minussa ole laihduttamista, laihdutan turhaan jne...vähätellyt laihduttamista. Nyt hän joutuu itse laihduttamaan, koska hoitaja oli neuvonut niin. Hänet oli punnittu työterveystarkastuksessa. Ja ylipainon puolella hänkin.Ehkä hänestä on jotenkin epämiehekästä laihduttaa. Ja hän pitää nyt hyvin matalaa profiilia. Yrittää olla tekemättä asiasta numeroa, vähän niin kuin salassa minulta laihduttaa. Toisaalta tämä huvittaa. Toisaalta on kysymys ukkoni terveydestä.

      Poista
  5. Aivan henkeäsalpaavia herkkuja, ihan mieletön setti. Huikea myös tuo painonpudotus, onnea Marja, josko minäkin pystyisin samaan. <3 Sydämellistä viikoloppua. <3

    VastaaPoista
  6. Kiitos kommentistasi Tiia. Ei ne herkut aivan upeita olleet, koska oltiin vain kaksistaan miehen kanssa, jos tyttäret olisivat tulleet, olisin laittanut pöydän tosi koreaksi. Kiitos onnitteluista tästä laihtumisesta. On vielä kaksi kiloa tavoitepainoon. Minä laihdutan mielestäni terveellä järjellä, en mene liiallisuuksiin ja olen työstänyt mielessäni asiaa. Varmasti sinullakin onnistuu laihduttaminen,kellä tahansa, ihmeesti me kärsimättömät voidaan muuttua kärsivällisiksi. Ja laihduttaminen ei ole loppujen lopuksi vaikeaa, kun se arkipäiväistyy, tulee tavaksi.

    VastaaPoista
  7. Meillä on kyllä niin samanlainen maku ruoan ja esillepanon kanssa. Sinä tosin vain omistat sen jälkimmäisen. Olen aina halunnut tuollaisen lankkupöydän ja oikeasti vanhat eripariastiat ja alpakkahopeat. En vain ole omistanut kotia johon ne istuu. Olisi pyhäinhäväistys tuoda sellaiset kerrostaloon, tai uuteen omakotitaloon. Siksi niitä ei ole hankittu. Minun mielestä.

    VastaaPoista
  8. Kiitos kommentistasi Mentaalimatkaaja. Sehän on jännää, että meillä on sama maku ruuan ja sen esillepanon suhteen. Niin, ei se vanha ehkä sovi kerrostaloon tai upouuteen omakotitaloon. Me asutaan rintamamiestalossa, ja totta puhuen olen kerännyt kauhesti krääsää kirpputorilta, muun muassa paljon vanhaa Arabiaa, rasioita, isoja laukkuja...Meillä tämä on ensimmäinen vanha koti. Ollaan asuttu kerrostalossa, rivitalossa ja uudehkossa omakotitalossa. Ikää on jo sen verran, ettei ole haluja matkustaa enää työn perässä pitkin poikin Suomea. Tähän kotiin jäämme. Mukavaa viikonalkua sinulle!

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!