perjantai 31. tammikuuta 2020

Laihduttamassa




Olen kertonut omasta laihduttamisesta aika monessa postauksessa, esimerkiksi Olen pätkäpaastolla.

Olen laihtunut nyt 4 kiloa 4 viikon aikana. Eli 1 kiloa joka viikko. Alkuperäinen tavoitteeni on laihtua yhteensä 6 kiloa. Vyötärönympärys on kaventunut 97 sentistä 90 senttiin, eli on nyt juuri ja juuri normaali (Jihuu!!). Juuri vyötärönympärys on minulle tärkeä, koska sokeriarvoni oli viimeisimmässä mittauksessa 7,3 eli yli viitearvojen. Se on suurin syy laihduttamiseen. 

Kaikki on mennyt ok, mutta väsymys on vaivannut. Kaipa se kuuluu asiaan, kun ruuan antama energia vähenee. Ehkä nälkä kasvaa syödessä tai paremminkin nälkä kasvaa nälässä, ja laihdutan enemmänkin.

Kilot ovat tippuneet nyt alkuun helposti, koska minulla on niin paljon ylipainoa. Laihdutuksen alussa painoin 81 kiloa, nyt 77 kiloa. Mutta tiedän, että paino jää jossakin vaiheessa junnaamaan paikoilleen. Ja motivaatio laihduttamiseen vähenee tai lopahtaa. Näin kävi, kun viimeksi laihdutin 13 vuotta sitten 13 kiloa. Katsotaan, mitä tapahtuu.

Ja mikä todella ihanaa, raastava karmiva näläntunne on viimeinkin kadonnut. Tiedän vaan vähästä heikotuksesta ja pienestä nälästä, että nyt pitää syödä. Välillä - etenkään aamupalaa - ei tee edes yhtään mieli, mutta syön silti.

Laihduta heltymättömästi. Lampustan tämän laihdutuksen läpi.Niin olen päättänyt. Alkuperäisen suunnitelman mukaan enää ei tarvitse laihduttaa kuin 2 kiloa. En tiedä onnistunko vai olenko houkka  ja planttu  vain?

Olen laihduttanut melko täsmällisesti pätkäpaaston mukaan. Mutta siihen kuuluvat ruokailut olen säätänyt itse. En laske kaloreita. Pyrin tiputtamaan kilot pienemmillä annoskoolla kuin tavallisesti. Syön hyvin tavallista kasvisruokaa. Välttelen perunaa, pastaa, riisiä ja valkoista vehnää. Mutta en ole tässä ehdoton. Proteiinia saan pavuista, tofusta, kikherneistä, linsseistä. Pidän erityisesti musta- ja valkoisista jättipavuista. Pavut liotan ja keitän itse. En syö paljonkaan pitkälle prosessoituja lihan korvikkeita, esimerkiksi nyhtökauraa tai härkistä.



Liikun kerran päivässä. Oikeasti vähemmän kuin tavallisesti. Teen tunnin rivakan kävelylenkin. Vähän ikävää on, että ilmat täällä ovat olleet suhruiset, vain vähän hailakkaa auringon valoa. Mutta luikeasti olen tehnyt tuon kävelylenkin.

Tuli mieleen, että voisin kirjoittaa tähän päivän ruokailuni. En kauheasti koristele ruokiani, joten kuvani eivät ole kauniita. Muutenkin yritän olla liikaa kiinnittymättä ruokaan. Haluan ajatella aivan muita asioita. Enkä osta kaapit pullolleen laihdutusruokaa, koska se menisi vähitellen siihen, että söisin enemmän, ja kokonaisenergian määrä lisääntyisi. En osta myöskään Suomeen Etelä-Euroopasta rahdattuja tuoreita marjoja ilmastosyistä. Suosin suomalaisia pakastemarjoja.

Eli:

Aamupala tai oikeastaan päivän ensimmäinen ruoka noin kello 12.00
-granaattiomenamehu, täysvyvä Oululaisen 100% jälkiuuni ruisleipä (joka on intohimoni, ilman kunnon ruisleipää en tulisi toimeen), yksi pala avokadolla tai kurkulla ja tomaatilla,  margariini,  kahvi, puolukkabanaani smoothie, jonka pohjana on AB-piimä.
tai
-granaattiomenamehu,kaurapuuro marjoilla, kahvi
tai
-granaattiomenamehu, AB-jugurtti puolukalla ja muilla marjoilla, Oululaisen täysjyvä ruisleipä, yksi pala, avokado tai tomaatti ja kurkku, kahvi




Päivällinen noin kello 16.00
-hapankaalia, välillä myös salaattia, palkokasveja, useimmiten joitakin papuja, jälkiruuaksi puolukkabanaani smoothie; olen koko aikuisiän syönyt palkokasveja ja hapankaalia, ei tule vatsavaivoja, koska olen niin tottunut niihin.


              Kasvistäytteinen enchilda ilman juustoa. Enchildan sisään kääräisin myös
                   oluthiivahiutaleita. Ne antavat juustoista makua. Vegaanit käyttävät niitä
                   paljon ruuassaan.

   Tomaattipohjainen papukastike.

              Tomaattipohjainen linssikeitto, makua pyöristetty Koskenlaskija-juustolla.

Iltapala
-Oululaisen 100%  jälkiuuni ruisleipä, yksi pala tomaatilla ja kurkulla tai avocadolla, puolukkabanaani smoothie,  luonnontuote- teetä monia makuja.



Tässä on  tavallista suurempi iltapala. Edellisenä iltana rupesi tekemään                          kauheasti mieli, oikein himotti tomaatti-sipulisalaattia. Sen pitää muhia vuorokausi jääkaapissa. Seuraavana iltana sain sillä herkutella ja myös appelsiinilla. Käytän salaatteihin myös balsamico-etikkaa ja neitsytoliiviöljyä kohtuullisesti. Mielihaluni eivät ole suuntautuneet vielä onneksi suklaaseen, leivonnaisiin tai hyvin rasvaiseen ruokaan. Ne kieppuvat lähinnä salmiakissa, kasviksissa ja hedelmissä. Appelsiinit ovat aivan kuin karkkia. Niin makeita.



Jos nälkä on karmiva - onneksi ei nyt enää - syön välipaloina hedelmän tai kananmunan.  Makeutuksena käytän steviaa. Välillä teen chiansiemen hyytelöä. Syön päivittäin muutaman saksanpähkinän,  lisään välillä smoothieen tai jugurttiin auringonkukan siemeniä ja muita siemeniä.Joten näin se menee.









Hyvää viikonloppua kaikille!

10 kommenttia:

  1. Hienosti olet laihtunut, onnea! Minulla ja miehellä ei mene yhtä hyvin: kuukaudessa ei olla laihduttu käytännössä yhtään. Tammikuu oli harjoituskuukausi, toivottavasti ensi kuussa sujuu paremmin. Mukavaa viikonloppua! Täälläkin väsyttää, tai sitten pukkaa flunssa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos riitta k kommentistasi. Ollaanhan tässä tiputettu painoa, mutta ensimmäiset kilot ylipainoisen on suhteellisen helppoa laihduttaa.Yritän olla sitkeä ja kärsivällinen. Tsemppiä teidän laihdutukseen. Kyllä se vielä siitä lähtee nyt helmikuussa.

      Poista
  2. "Lampustan tämän laihdutuksen läpi" sai hymyn huulilleni.
    Onnea saavutuksesta <3
    Minusta tuntuu, että olet jotenkin siirtänyt ne menettämäsi kilot tänne.
    Vaatteiden vyötärö kiristää hyvinkin neljän kilon edestä. En pääse vaakaan.
    Herkulliset kuvat, ja paras kaikista tuo luontokuva.
    Onnea lopputavoitteeseen.
    Upeaa helmikuuta Marja!

    VastaaPoista
  3. Kiitos Kirsti kommentistasi ja onnen toivotuksista. Sinähän olet hoikka nainen. Ei muutama kilo tee mitään. Uumasi on yhä kapea. Hyvää helmikuuta myös sinulle!

    VastaaPoista
  4. Supersaavutus wow. En käynyt puntarissa kuin vasta tällä viikolla eli en tiedä lähtöpainoa, mutt tiedän tämän hetkisen ja siitä on paljon pudotettavaa. Sanoisin, että 12kg.

    Kivaa sunnuntaita ja tsemppiä Marja rutistukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia kommentistasi. On hienoa, ettet leikittele puntarin kanssa. Kuules, minullakin olisi vielä ainakin 6 kiloa pudotettavaa, että olisin niin sanotusti normaalipainoinen. Nämä laihdutusjutut ovat pitkän tähtäimen suunnitelmia. Eikä loppujen lopuksi niin kauhean tärkeitä, kun elämä on.

      Poista
  5. Onnea saavutuksen johdosta ♥ myös itse aloitin laihduttamaan kesällä 2017 ja sain 22 kg puolessa vuodessa alas joista 7 kg tullut takaisin !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Suvi Kullström kommentistasi. Sinä olet laihtunut hurjasti puolessa vuodessa. Onnittelut siitä! Melkein kaikillahan painoa tulee takasin, jos laihdutus on ollut rankka. Mutta kaiketi siihenkin voi vähitellen tottua ja säätää sitä, mitä syö. En vielä tämän laihdutuksen kanssa tiedä. Mutta 13 vuotta sitten viimeksi laihduttaessani kilot tulivat myös pikku hiljaa takaisin monen vuoden sisällä. Nyt yritän päästä niistä pois. Hyvää alkanutta viikkoa sinulle!

      Poista
  6. Luin tätä taas ilolla ja toiveella oman laihdutuksen aloittamisesta! Ihan pian 👍
    Tsemppiä viimeisten kilojen kanssa!

    VastaaPoista
  7. Kiitos kommentista Erikoiset Asiantuntijat. Paljon tsemppejä sinnekin laihdutuksen aloittamiseen! On varmasti hyvä asettaa mielessä motiivit ja tavoitteet laihdutuksen kanssa. Maltilla. Hyvää alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!