keskiviikko 23. toukokuuta 2018

Nolostutko helposti?



Minä olen nolostunut lukemattomia kertoja. Esimerkiksi olen mennyt julkiseen paikkaan vessassa käynnin jälkeen mekko takaa sukkahousujen alla niin, että koko takapuoli on näkynyt. Olen peruuttanut koulun pihalla oppilaan autoon. Peruuttanut vaikka mihin. Mutta olen erikoistunut autoihin. Olen puhunut kokouksessa juuri omista ajatuksista heränneenä mitä mieleen on sattunut pälkähtämään ja saanut kiusaantuneita tai huvittuneita katseita osakseni. Ja niin edelleen. Edelleen tulee varmasti nolostuttavia tilanteita.


Nolostuminen sosiaalisessa tilanteessa voi punastuttaa. Sydän alkaa hakata tuhatta ja sataa. Verenpaine nousee. Hengitys kiihtyy. Ei ole yhtään kiva olla.

Mutta helposti nolostuvissa ihmisissä on paljon hyviä ominaisuuksia Journal of Personality and Social Psychology lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan. Herkästi nolostuvia ihmisiä pidetään luotettavina. Kai se jotakin epäluotettavaa mainetta toisi, jos ei nolostuisi ollenkaan töppäilyistään. Nolostuminen ilmaisee yhteistyökykyä. Ja halua toimia yhteisössä myönteisesti.


Nolostumiseen taipuvaiset ihmiset ovat tutkimusten mukaan anteliaampia ja parisuhteessa uskollisia.

Ohimenevä nolous on eri asia kuin valtava häpeä tai sosiaalisten tilanteiden pelkoneuroosi. Nolouden ja häpeän erosta kielii myös elekieli. Nolostunut ihminen  peittää usein suunsa kädellään, katsoo sivulle, ehkäpä vähän myös irvistää. Häpeää tunteva ihminen peittää kasvot kokonaan käsiin.


Nolojen tilanteiden pelko saattaa rajoittaa elämää. Aivan turhaan. Noloutta voi oppia sietämään paremmin, kun katsoo tilannetta ulkopuolisin silmin. Ihmisellä on taipumus arvioida itseään kriittisemmin kuin toiset ihmiset.

Minkälaisia noloja tilanteita sinulle on sattunut?



Lähteet: Helsingin Sanomat 17.5.2018, kuvat Pixabay, Pexel.

4 kommenttia:

  1. Kiitos Marja. Noloja tilanteita on kai ollut niin monia että ei ole jäänyt mieleen muuta kuin se etten välillä selviydy kassalinjoilla. Menen väärästä suunnasta. En tiedä miksi. Kerran joku ystävällinen psykologi sanoi että sinulla saattaa olla käänteinen aivorakenne koska useimmiten olen tehnyt itsestään selvät asiat päinvastoin kuin miut.No. En tiedä. Siksi minulle on tehty pyynnöstäni testejä ja minut on todettu normaaliksi ja olen kielellisesti lahjakas. Ja älykkyys on hyvää keskitasoa. Töppäilyjeni kirjaa joskus suunnittelin. Olisi sitten kyllä pitänyt kirjata kaikki muistiin. Olen varmaan halunnut unohtaa lukuisat töppäilyni koska olen jo unohtanut ne kaikki nolot tilanteet. Lisää tulee kuitenkin se on selvää. Aurinkoista lintujen laulun sulostuttamaa päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Merja, kommentistasi.Aika hauskaa tuo ja tietty nolostuttavaa, että menet kassalinjoille väärästä suunnasta. Ehkäpä kaikki haluaa unohtaa ainakin suuret nolostusta aiheuttaneet juttunsa. Mieli toimii niin, että se käyttää puolustusmekanismia torjuntaa todella epämiellyttävissä asioissa.Testiesi tulokset ovat olleet varmasti helpottavia. Ja todella hyvät testitulokset olet saanut.
      Lämpöisen lempeää päivää sinulle!

      Poista
  2. En juurikaan enää, kaikki on vaan niin luonnollista ja olen aika hölösuu monienkin asioiden kanssa. Sanotaanko, että niin moni juttu on tullut koettua, ettei vaan enää voi hävetä. :)

    Ihanaa iltaa Marja <3

    VastaaPoista
  3. Kiitos, Tiia, kommentistasi.Sehän on hienoa ja harvinaista, ettet enää nolostu. Olet varmasti ollut niin monissa tilanteissa ja käänteissä, että kokemusta on karttunut. Hyvää torstai päivää sinulle!

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!