torstai 13. heinäkuuta 2017

Terveellinen ruoka: tarkistan pakkausmerkinnät!


Syön aika terveellisesti: en syö punaista lihaa ja kanaa(jo reilu 35 vuotta näin). Vain kasviksia ja kalaa. Tietty välillä herkuttelen reippain mielin. Mutta en ole kauheasti makean perään, niin sanottu sokerihiiri. Suolaiset herkut vetää suutani enemmän puoleensa muun muassa erilaiset juustot ja pizza välillä. 




Ruokakaupassa saattaa kestää tovi. Tapanani on lukea  tai ainakin lukaista pakkausmerkinöjä. Haluan tietää mitä syön. Seuraavaksi keskeisiä juttuja pakkausmerkintöjen lukemisesta.

1) Ei liikaa lisättyä sokeria.
Esimerkiksi tavallisessa maustetussa jugurtissa on rutkasti sokeria. Sokerimäärä ei saisi ravintoterapeuttien mukaan olla yli 10 grammaa 100 grammassa. Siksipä luonnon jugurtti tai maustamaton jugurtti olisi oiva vaihtoehto.

2)Katso mainosväitteiden taakse.
Jotkut leipäpakkaukset huijaavat: pakkauksessa lukee kuitupitoinen, vaikka kuitua on vain 4 grammaa 100 grammassa. Leivässä runsaskuituisuus tarkoittaa yli 6 grammaa 100 grammassa. Kannattaa siis vähän syynätä pakkauksia, että saa oikeasti kuitupitoista leipää.


3)Hyviä rasvoja kaksi kolmososaa.
Nyrkkisääntöönä voisi olla, että pakkauksessa on hyvää, tyydyttymätöntä rasvaa 2/3 osaa ja loput tyydyttynyttä, kovaa rasvaa 1/3 osa.

4)Suolapitoisuus.
Suolan päivittäinen saantisuositus on 5 g. Monissa  eineksissä ja valmisruuissa sitä on rutkasti enemmän. Ja siihen tulee vielä kaikki päivän suolat päälle.

5)Kauran osuus on tärkeä.
Jos haluaa vatsaa hellivää leipää, kannatta ostaa leipä, jossa kauraa on 100% viljoista. Kaupan leivissä itse kauran osuus voi ollakin yllättävän pieni, kun pakkausta alkaa tarkalla silmällä katsoa.

Nyt eikun kauppaan!

              Mäntyharjun S-market.






Lähteet: Helsingin Sanomat 13.6.2017, kuvat Pexel, ruokakauppa kuva oma

8 kommenttia:

  1. Itse ostan usein sydänmerkittyjä tuotteita ja kiinnitän kaupassa eniten ehkä huomiota siihen, että ostamani lihatuotteet on varmasti suomalaisia. Myös kasvikset ostan aina suomalaisina, vaikka monesti talvella esimerkiksi suomalainen kurkku ja tomaatit on paljon kalliimpia. Mainitsemiisi leipäpakkausten teksteihin olen itsekkin kiinnittänyt huomiota ja on totta, että pakkausseloste kannattaa todellakin lukea. Kivaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  2. Kiitos MINI kommentistasi. Minustakin on tärkeää ostaa kotimaista. Vaikka lihaa en ostakaan.

    VastaaPoista
  3. Hyviä vinkkejä. Itse en hirveästi lueskele tuoteselosteita, luulen että perustietämys on kunnossa ja sitten jos ostan herkkuja tai eineksiä niin ne menkööt niin epäterveellisinä kuin ovat :D Sokerin määrä on kyllä se mikä vähän ahdistaa, sitä tuntuu olevan vähän kaikessa ja itse olen kamala sokerihiiri, joten sitä on vaikea vastustaa.

    VastaaPoista
  4. Kiitos Anniina kommentista. Taitaa jokaisessa ihmisessä asua suola- tai sokerihiiri. Kyllä ihmisen välillä herkutella täytyy saada. Se on erittäin pieni ja viaton pahe. Kivoja heinäkuun päiviä sinulle!

    VastaaPoista
  5. Olipas mielenkiintoinen postaus!! Mä kiinnitän nykyään entistä enemmän siihen mitä syön, ja liha on jäänyt lähestulkoon kokonaan pois meidän taloudesta. Kasvikset ostan joko luomuna tai kotimaisena- kesällä aina kotimaisena, ja satokausia koitan myös seurailla parhaani mukaan. Pakkausmerkintöjä luen aina silloin tällöin, mutta esimerkiksi leipähyllyllä en ole niitä juurikaan katsellut. Täytyykin ottaa ensi kauppareissulla leipäpaketit tarkasteluun. Kiitos paljon mielenkiintoisesta ja hyödyllisestä postauksesta :)

    anskisss.blogspot.fi

    VastaaPoista
  6. Kiitos Anniina kommentistasi. Sinähän kuulostat olevan ihanteellinen kuluttaja. Minäkin arvostan kotimaisuutta ja luomua. Luomuruokien hinnat on minusta tullut alas viime vuosina.

    VastaaPoista
  7. Mukava kuulla ruokavaliosta jota olet toteuttanut jo noin monta vuotta.

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
  8. Kiitos kommentistasi hannamaria. Juu, en ole tosiaankaan syönyt lihaa 35 vuoteen. En pysty syömään eläinkavereitani.

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi