lauantai 26. maaliskuuta 2022

Surutyöni 100. ja vaihdevuosista




Rakas Vera-tyttäremme kuoli tammikuussa vuosi sitten. Hän oli terve ja hyväkuntoinen molekyylibiologian opiskelija. Kuolinsyytutkimuksessa ei löydetty syytä kuolemaan. Syy "tuntematon".


Minä olen alkanut nähdä Veran mielikuvissani iloisena, jopa nauraa räkättämässä. Tämä on hyvin lohdullista. Tuo uskoa, toivoa ja rakkautta kuten kristinuskossa sanotaan. Kriisiterapia on tehnyt minulle hyvää.


Olen alkanut myös ajatella, että ehkä Veran oli aika lähteä. Taivaaseen tai ylempään tietoisuuden tasoon. Ylin tietoisuus oli niin päättänyt.


Kun puuhaan kotona, esimerkiksi imuroin, ajattelen, miten Vera olisi sen tehnyt. Varmasti tarkemmin kuin minä.


Kirjoitan tähän nyt vaihdevuosijuttua, koska sekin on ollut osaltaan vaikuttamassa suruun. Mielialani ovat vaihdelleet melko paljon, vaikka kyllähän ne vaihtelevat yhden päivän aikana itse kullakin.


Olen sählännyt tässä vaihdevuositapauksessa. Olen tavattoman hajamielinen ajan, vuosien suhteen. Tajusin vasta, että minullahan loppui kuukautiset kolme vuotta sitten. Ajattelin sen johtuvan E-pillereistä. Mutta eipä kuukautisia tullut pillereiden lopettamisen jälkeenkään. Tuolloin kolme vuotta sitten myös välillä aamuisin tuli hikoilukohtaus kasvoille. Harmitti, kun meikki meni. Ehkä se oli jonkinlainen kuuma aalto.


Nyt muutama kuukausi sitten kävin kahdella eri gynekologilla. Toinen sanoi, että on vaihdevuodet, vaikka munasarjoissa oli vähän toimintaa. "Olethan jo 56-vuotias." Hän ehdotti hormonikierukkaa, jonka hän sitten laittoi. Ja jonka poistatin muutama päivä sen jälkeen. En muista mikä oli oma syy, mutta sen muistan, että mieheni kannusti sen tekemään. Hän perusteli sen sillä, ettei kehoon kannata saattaa ylimääräisiä aineita.


Kävin toisella gynekologilla vielä tarkistuttamassa asiaa. Tämä gynekologi ei sanonut juuta eikä jaata. Ehdotin itse estrogeenigeeliä, josta hän sitten kirjoitti reseptin. Pakkauksessa luki 1-2 painallusta, annosta päivittäin. Pumppasin yhden annoksen ja kahden viikon jälkeen geeli alkoi vaikuttaa. Kävin kierroksilla ja tuli huono olo. Soitin toiselle gynekologille, ja hän neuvoi lopettamaan geelin.


Nyt vain ihmettelen tätä juttua. Onko minulla jo olleet vaihdevuodet? Vähäisin oirein. Tähän on voinut vaikuttaa se, että juon granaattiomenamehua päivittäin. Joidenkin lähteiden mukaan se on vahvin kasviestrogeeni. Samoin soijassa on paljon kasviestrogeenia. Syön aika usein soijarouheesta tai tofusta tehtyjä ruokia. Koputan puuta tälle oireettomuudelleni.



  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!