keskiviikko 29. toukokuuta 2019

Psykiatrisessa sairaalassa kipulääkeriippuvuuden hoidossa osa 24.




Olen ollut täällä kohta kaksi kuukautta. En todellakaan muista tarkasti, että miten kauan. Sen muistan selkeästi, että kipulääkettä on pidetty samalla tasolla kaksi viikkoa kovien vieroitusoireitteni takia. Tällä viikolla annos on puoli tablettia päivässä. Täällä pää pehmenee. Niin hulluus alkaa.

Olen  yrittänyt estää kahden tunnin paniikkikohtauksia.  Niinpä olen juossut ja kävellyt reilu 10 kilometriä päivässä. Tiedän, että paniikkikohtaus on tulossassa, kun pää puutuu oikealta puolelta. Olen ollut kylmässä suihkussa jopa kolme kertaa päivässä. Olen pidättänyt hengitystä 30 sekuntia, hengittänyt normaalisti ja taas pidättänyt hengitystä... Olen ja olen.



Joskus olen saanut estettyä paniikkikohtauksen edellä mainituilla kotikonsteilla. Hyvin monesti olen joutunut kestämään 2-3 tunnin helvetin. Tavallinen paniikkikohtaus kestää keskimäärin 10-30 minuuttia. Viime viikolla alkoi niin kova väsymys, että luovutin. En jaksa  enää taistella niitä vastaan. Tulkoon kohtaus. Ihan sama. En vaan enää jaksa.


Sain viimein - seitsemän viikon helvetin jälkeen - lääkettä paniikkikohtauksiin. Se auttaa välillä. Ei ole mikään estolääke, mutta vie silloin tällöin paniikkikohtaukselta voimakkaimman terän.

Yksi narkkareista tuli takaisin osastolle  käsi siteissä,  kasvot ruhjeilla. Hän oli ryöstänyt kolmannen kerran apteekin. Sanoi, että ei helvetti muuta kuin linnaan. Sitä ennen täältä seuraavana aamuna Järvenpään sosiaalisairaalaan.

Narkkari on rauhan mies. Hän ei ollut käyttänyt asetta tai väkivaltaa ryöstöissä. Oli vain tyynesti kävellyt r-laatikoston kohdalle ja alkanut latoa Rivatrilia laukkuunsa. Myyjä oli sanonut: Soitan poliisit. Narkkari: Soita vaan. Hän oli lähtenyt varastetulla autolla karkuun. Poliisit oli  saaneet hänet myöhemmin kiinni. Poliisi oli tyrkännyt katuun, ja poliisikoira puraissut ranteesta.

Hän ryöstää pienten paikkakuntien apteekkeja, koska niihin ei ennätä poliisit nopeasti. Monella paikkakunnalla ei ole enää edes poliisiasemaa.

Kysyin mitä aineita oli siviilissä käyttänyt, ja hän luetteli pitkän rimpsun. Esimerkiksi Diapamia, Temestaa,  Zanoria, Rivatrlia, pilveä, amfetamiinia, opiaatteja. Tällä kertaa oli saanut jätettyä heroiinin pois, koska saa kuitenkin Metadonia korvaushoitona.

Narkkari nukahteli välillä istuessaan toimintakahvihuoneessa meidän kanssa. Hänellä on kasvot jotka ei jää mieleen.

6 kommenttia:

  1. kuulostaa kyllä hurjalta ja ei ollut ennakkovainnua lainkaan, että vieroitusoireet kestää niin kauan. olet kovilla, voimmia Marja <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia kommentistasi. Minä en osannut lainkaan ennustaa, että tämä loppuvieroitus on niin tuskallinen. Alkuun oli melko helppoa. Nyt helvetti. Kiitos voimien toivottelusta. Voimia totisesti tarvitaan.

      Poista
  2. On sinulla kova kestäminen paniikkioireiden kanssa. Kiitos kun avoimesti kerrot. Voimia Marja

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentistasi Unknown. Kyllä on tosiaan kestämistä. Monesti käy mielessä, että lähden pois kotiin. Kiitos voimien toivotuksista.

    VastaaPoista
  4. Kuulostaa aika ikävältä nuo sinun paniikkikohtaukset. Onko vieroittuminen aina noin vaikeaa lääkkeistä? Vaikuttaako siihen miten pitkään on käyttänyt huumaavia lääkkeitä? Tai paljonko kerta-annoksessa niitä on ollut? Sinun kohdalla tie tuntuu olevan on pitkä ja todella vaikea. Ehkä ihmiset myös jäävät lääkkeisiin koukkuun eri tavalla. Voimia!

    VastaaPoista
  5. kiitos Anonyymi kommentistasi. Kauheita ovat paniikkikohtaukset. Ensi viikolla olen kipulääkkeetön. Vierottautuminen varmasti johtuu siitä, miten kauan on syönyt kipulääkkeitä ja millä annoksella. Minä olen erityisherkkä. Johtuu ehkä siitä voimakkaana tuntuvat vieroitusoireet. Siksi myös vierottautuminen on ollut minun kohdallani vaikeaa ja pitkää. En tiedä muista lääkkeistä. Paitsi yksi narkkari lääkeasiantuntija sanoi, että benzodiatpesiinista on vielä vaikeampi vierottautua kuin heronninista ja opiaateista. Hän sanoi, että opiaateistakin on hyvin vaikea vierottautua.

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!