perjantai 3. huhtikuuta 2020

Laihdutusta ja ajatuksia koronaviruksen aikaan


Kikhernepihvejä ja kasviksia.

Ajattelin aluksi, etten kirjoittaisi tähän blogiini enää laihdutuksesta, koska se on tavallaan aivan turha aihe, ja etten kirjoittaisi ikävistä asioista vaikeana poikkeusaikana. Mutta, mutta. Ei tänä poikkeusaikana kuitenkaan tarvitse olla mikään erityisen upea selviytyjä ja aina niin hyvä ihminen. Riittää ihminen tunteineen aidosti sellaisena kuin sattuu olemaan. Totta kai myös jonkinlainen positiivisuus voi helpottaa omaakin olemista. Laihdutus ei ole minulle vain ikävää hommaa, koska se tekee kevyemmän ja hyvän olon.

Lisäksi haluan nyt elää mahdollisimman tavallista elämää. Joten laihdutusjuttu kuuluu myös siihen. Minun todellisuuteeni , jota kuitenkin haluan myös jakaa, ehkä samassa tilanteessa oleville,  sitä suunnitteleville tai muille.



Tämän ajan olen päättänyt lampustaa, paarustaa, kulkea läpi. Tilanne on mielikuvissani iljanne, liete, joka yrittää saavuttaa, peittää kaiken.  Minulla on yhä keuhkoputkentulehdus ja vähän kuumetta. Enkä osaa sairastaa kunnolla ja levätä vain. Hötkyilen, kuten Kainuussa sanotaan. Tästä taudista kuitenkin loppujen lopuksi parannutaan.

Monet siivoavat ja järjestelevät kotia tässä poikkeustilassa ja kotoilussa. Minä pohdin vaatekaapin siivoamista. Ja pohdin yhä. On muuten törkeä näky. Muuten olen siivonnut tavallista perusteellisemmin.

Välillä olen kireä kuin rautalanka. Onneksi vain silloin tällöin. Oloa helpottaa, kun hyväksyy tämän poikkeustilanteen kaikin puolin ja kielloin, ja tekee ne asiat, mitä hallitus ja terveysviranomaiset ohjeistavat. Enempää ei voi tehdä. Paitsi lisätä hyvää ja positiivisuutta auttamalla ihmisiä, kuten naapureita. Voi myös hyväksyä, että tämä poikkeustila on kriisi, ja kriisillä on omat vaiheensa, esimerkiksi kieltäminen ja kriisin käsittely, mutta se päättyy sopeutumiseen. Jos olo käy kovin ahdistuneeksi, hengitysharjoitukset ja meditaatio tuovat minulle rauhaa.



Tähän aikaan sopii hyvin kriisipsykologi Eija Palosaaren ajatukset. Hän muistuttaa, että tänä aikana ei tarvitse tulla erityisen hienoksi ihmiseksi, vaikka maailma kokee kovia. "Ei ole häpeä olla alavireinen ja hermostunut välillä. Saa olla myös ärtymystä ja pikkumaisuutta. Ei ole häpeä sekään, ettei ole sataprosenttisesti toimintakykyinen. Se kuuluu poikkeustilaan." Ihminen voi myös lamaantua kriisin käsittelyvaiheessa. Se on aivan tavallista.


Aamupala: kylmäsavulohileipä ja hedelmärahkaa, jossa vähän liiaksi nestettä.

Olen syönyt myös herkkuja menneen kahden viikon aikana. Sekin kuuluu tähän poikkeusajan  kotoiluun, itsensä hemmotteleminen, kokkailu, ruuan ja herkkujen tuleminen tavallista tärkeämmäksi. Monet ihmiset leipovat. Ehkä  sillä palataan "vanhaan hyvään aikaan" tai tavalliseen arkeen, ja saadaan siitä iloa ja turvaa.  Herkuttelin mieheni ja tyttäreni kanssa, joka on kotona. Toinen tytär on Saksassa töissä, pelkään kovin hänen puolestaan, sillä onhan siellä aivan eri suuruusluokan mahdollisuus sairastua koronaan.

Herkutellessani  söin aina jälkiruuaksi suklaata, join vähän viiniä ja söin myös ruuan kyljessä uuniperunoita,   perunamuussia, pastaa, nuudeleita ja riisiä. Ruokana oli  muun muassa savulohi, sienirisotto, thaikala. Siis muun muassa. Minä välttelen yleensä kaikkea valkoista höttöä, kuten riisiä, pastaa ja perunaa.  Luulen, että tämä tapa tulee jäämään laihdutuksen jälkeenkin. On vatsassa huomattavasti parempi olo näin.


Kille-kissa munavoileipää maistamassa.

Muutaman päivän herkuttelut  ovat nyt ohi. Vaikka korona voisi tuodakin tunteen, että nyt pitää elää kuin viimeistä päivää tai hemmotella itseään liiaksikin ja tuntea ehkä huonoa omatuntoa siitä. Ei pidä. On elettävä vain tätä päivää. Päivä kerrallaan turvallisin mielin kohti kesää.

Minä olen halunnut ja haluan elää mahdollisimman tavallista arkea. Joten pidän kiinni rutiineista: herään aina samaan aikaan, samoin syön ja liikun tavallisella tavalla. Tästä laihdutusruokavaliosta on tullut jo tapa kolmessa kuukaudessa. Joten minun on suhteellisen helppo noudattaa sitä. Muutenkin pidän kala-kasvissyöjänä kevyemmästä ruuasta, niistä rehuista, kuten sekasyöjä tyttäreni sanoi.


Vasta saatu Siiri-kissa.

Olen nyt laihtunut reilu 10 kg kolmessa kuukaudessa. Alkupainoni oli 81 ja painan nyt 71 kg, eli olen nyt minun pituiselleni normaalin painon rajoissa. Viimeisenä kahtena viikkona paino putosi kilon, kun se aiemmin oli pudonnut yleensä kilon viikossa, mutta ei viimeisen kuukauden aikana.  Mitä lähemmäs normaalipainoa tullaan sitä vaikeammin kilot tippuvat. Herkuttelu ei sinänsä näkynyt painossani. Kerron nuo kilot niin avoimesti, että tämäkin on laihduttavan naisen melko täsmällinen anatomia.


Kikhernesalaatti. 

Laihdutuksen tavoite oli alkuun laihduttaa 6 kiloa painoon 75 kg,  karistaa ne kilot, jotka lihoin kesällä ja syksyllä. Sitten tavoitteeksi tuli normaalipaino 71 kg. Nyt päätin taas asettaa uuden tavoitepainon 68 kg. Minä kun innostun uusista asioista helposti ja olen edelleen innostunut tästä laihdutusasiasta. Haluaisin niin, että vaaka näyttäisi kuudella alkavaa numeroa.  Siihen tämä sitten todellakin loppuu, vaikka ei tämä ole ollut kauhean vaikeaa. En ole ollut kauheassa nälässä. Olen tottunut pätkäpaastoon ja siihen, että aamupäivällä on vähän nälkä. Myös painonhallintaan vaikuttava puolukkaa syön edelleen. Paljon kasviksia ja sopivasti proteiinia. Hopsalaihei!



Seesamitofua ja kasviksia.

Voimia, terveyttä ja tsemppiä kaikille! Hyvää viikonloppua!


Tulee vielä juhannuskin ja juhannusruusut.




8 kommenttia:

  1. Hienosti tiputettu painoa! Ja Siiri on aivan valtavan ihana! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Mentaalimatkaaja. Onhan tuo paino nyt tippunut, ja olen tyytyväinen ja iloinen siitä; etenkin siitä, että olo on kokonaisuudessaan nyt hyvä ja kevyempi. Siiri on aivan ihana nuori neiti, mutta vielä villiintynyt ja hyvin arka.

      Poista
  2. Siiri on kertakaikkisen suloinen ❤︎ Upeasti olet pudottanut painoa ja voit iloita kevyemmästä olosta ja istuvammista vaatteista, hienoa!

    Viihdyn introverttina muutenkin paljon itsekseni, mutta on tämä silti outoa. Meillä mies on kova menemään ja tuntuu oudolta, kun hänkin on aina kotona. Jep, katseet on suunnattava iloisiin asioihin, kesän odotukseen ym. Päivä kerrallaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi riitta k. Siiri sulattaa sydämet. Sydämeen vain ihan sattuu, kun hän on niin arka. Yritän kesyttää häntä koko ajan, mutta Siiri liikkuu vieläkin vain öisin. Muuten piilottelee sängyn alla. Mutta ajan kanssa asia varmasti lutviutuu. Vaatteet istuu nyt hyvin, kotileggingsit jo aivan roikkuu, samoin farkut, mutta pienempiä en osta, koska olen päättänyt jo kauan sitten olla ostamatta uusia vaatteita ainakaan kahteen vuoteen ilmastosyistä. Koko XL on muuttunut L- ja M-kooksi.

      Meilläkin mies on koko ajan menossa ja minä olen kotikissa. Ajatellaan vaan, että nyt on aika syventää suhdetta, jos jaksetaan ja jos kiinnostaa, eikä ketuta (höps, höps).

      Poista
  3. Kirjoita vaan laihdutuksesta, ei se ole turha aihe. Se voi antaa aihetta lukijoillekin yrittää painonpudotusta. Minä olen ainakin seurannut projektiasi tarkasti ja ilonnut siitä, ettet ole kokenut projektia kovin hankalana. Nyt kun tilanne on koronan kanssa päällä ja töissä olen kuljettanut eväitä mukana, niin on tullut syötyä vähemmän. Aikaisemmin söin ihan liikaa. Parin viikon evästely alkaa jo tuntua kropassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Erikoiset Asiantuntijat.Kiitos, kun olet seurannut meikäläisen lahdutushommaa, jota en koe liian vaativaksi. Noin yleensä. Ainahan mielihaluja tulee, mutta ne voi hävittää esimerkiksi mindfulnessilla. Tai jos tekee oikein kovasti makeaa mieli, syön pari palaa tummaa suklaata tai lusikallisen hunajaa. Ja se on siinä. Eväitä on välillä vähän työlästä tehdä, mutta se kannattaa, kuten kirjoitit. Leppoisaa viikonloppua sinulle!

      Poista
  4. Voi itku miten suloinen Siiri on. <3

    Minun mielestä saat omassa blogissa kirjoittaa ihan siltä miltä tuntuu ja aina on ihmisiä, joita myös kiinnostaa aiheet, kuten laihdutus. Hieno saavutus Marja ja tunnen tuon ärtyisyyden, kun laihduttaa. Korona vei viimeisetkin rippeet laihduttaa, joten iso peukku sinne tahdonvoimasta.
    Sydämellistä viikonloppua Marja. <3

    VastaaPoista
  5. Kiitos kommentistasi Tiia. Siiri on nätti tyttö. Niin rakas. Juu, kyllähän omassa blogissa saa olla oma itsensä. Muuten kirjoitushalut häviävät. Minä en pidä self-help oppaiden ylikorostuneesta positiivisuudesta, koska sillä tavalla torjutaan ikävät, vaikeat asiat ja tunteet, jotka kuuluvat kaikkien elämään. Mutta sellainen myhäilevä positiivisuus kannattaa aina, myönteinen pohjavire, voi kun tätä on niin vaikea selittää...Laihdutuksesta ja terveellisemmästä syömisestä on tullut minulla kaiketi jo tapa. Olen toistanut sitä jo tarpeeksi pitkään, kolme kuukautta. Tsemppiä ja terveyttä sinne!

    VastaaPoista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!