"Tutkija Jaana-Piia Mäkiniemi keräsi lähes 250 tarinaa suomalaisten töissä kokemasta häpeästä. Kolme syytä toistui muita useammin."
"1. Kieltinen palaute
Monesti työpaikalla koettu häpeä johtuu esihenkilön, kollegan tai asiakkaan antamasta kielteisestä palautteesta. Usein palaute on kohtuutonta. Tutkimusaineistossa toistuivat verbit "huutaa", "sättiä" ja "tylyttää".
"Tilanteille on aika tyypillistä se, että virhe on pieni tai sitä ei välttämättä edes ole ja silti saa kohtuutonta kritiikkiä."
Hyvin usein nöyryytys tapahtuu muiden ihmisten edessä, eikä kukaan tule puolustamaan.
Kun työpaikalla joutuu julkisen ryöpytyksen kohteeksi, itseluottamus voi kadota.
"2. Virheet"
Varastotyöntekijä rikkoo vahingossa siirrettävän esineen tai opettaja laskee väärin lasten edessä. Virheen ei tarvitse olla iso, jotta se hävettää.
Toiset ovat alttiimpia häpeälle kuin toiset. Tätä sanotaan häpeäherkkyydeksi. Herkkyydelle altistavat traumaattiset kokemukset.
Työn virheitä hävetään, koska ajatellaan, että on epäonnistunut täyttämään oman ammatin vaatimukset.
"3. Osaamattomuus"
Kolmantena häpeän syynä on osaamattomuus. Tässä kyse ei ole yksittäisten virheiden häpeämisestä, vaan laajemmasta huonommuuden kokemuksesta.
Osaamattomuuden tunne on yleistä tilanteessa, jossa juuri on vaihdettu työpaikkaa. Ja jos osaamattomuus hävettää, ei välttämättä kehdata pyytää apua muilta.
Osaamattomuuden takia koettu häpeä saattaa johtaa sulkeutumiseen. Tällöin ei kerrota omia ideoita muille.
Vastalääke häpeälle on arvostuksen kokemus. Nykyinen epävarma työmaailma ei sitä juurikaan tarjoa.
Lisäksi työpaikalla on tapoja, jotka voivat vahvistaa osaamattomuuden tunnetta. Työsuoritusten mittaaminen ajaa työntekijät kilpailutilanteeseen: kuka on tässä kuussa tiimin tehokkain työntekijä, kenen pitää kiristää tahtia?
Miten työhäpeää voisi vähentää?
Perehdytys: Jokainen uusi työntekijä tarvitsee perehdytyksen. Heti alussa pitäisi tähdentää, että saa saa kysyä ja pyytää apua.
Palaute: Kritiikki on välttämätöntä, mutta ketään ei kannattaisi nolata muiden silmissä. Jos on tehnyt virheen, todennäköisesti jo häpeää tekoaan. Tarpeeton läksytys vain voi pahentaa tilannetta.
Puuttuminen: Kun työntekijä tulee kertomaan ongelmistaan, asia yleensä hävettää ja siitä kertominen on vaikeaa. Tällaisessa tilanteessa pitäisi olla myötätuntoinen ja ottaa toisen huoli vakavasti.
Lähteet: Helsingin Sanomat 16.3.2025, kuvat omat. Tie- ja polkukuvat symbolisoivat elämää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!