perjantai 20. lokakuuta 2023

Elämää maalla 5.

 


Tätä viikkoa on värittänyt -tai paremminkin mustannut - krapula. Viime lauantaina oli ystävän kanssa taas neljän tunnin puhelu. Saimme jostakin päähän, että juodaan nyt yhdessä puhelun aikana. Hauskaa oli! Minä join seitsemän annosta punaviiniä, mikä oli täysin liikaa. Juon yleensä 1-2 annosta viiniä. Näin syksyllä ja talvella punaviiniä, mikä aiheuttaa kyllä päänsärkyä. Mutta pidän niin sen mausta! Keväällä ja kesällä sitten kuivaa kuohu-, rose-, tai valkoviiniä.


Minulla täytyy olla erityisen herkkä hermosto, koska krapula kesti viisi päivää. Vai onko se vain tämä ikä? Olin levoton ja hyvin ahdistunut. En yleensä nuku päiväunia. Enkä krapuloissanikaan saanut päivällä unta, mikä olisi varmaankin parantanut oloani.


En hermostoni tähden voi juoda esimerkiksi Berocca energialisäravinnetta. Minulle tulee siitä hyvin levoton olo. Olen testannut kahteen kertaan.


Opinpahankin tästä juomisesta jotakin: en voi juoda isoja annoksia kuten nuorena ja vielä kolmikymppisenä kestin tuosta vaan krapulani. Veran kuoleman jälkeen join kerran ison annoksen ja se lisäsi surua ja ahdistusta.


Olen käynyt tällä viikolla vain kaksi kertaa kuntosalilla krapulan takia. Tai olen kyllästymässä siihen, mutta jatkossa käyn ainakin kaksi kertaa. Lihaskuntotreenissä ja lenkeillä pyrin valmistautumaan vanhuuteen hankkimalla lisää lihasmassaa. Ja ne endorfiinit kunnon kuntosalivoimailun tai lenkin jälkeen!


Olen nyt maalannut kodin ovet kahteen kertaan. Yrittänyt olla kärsivällinen ja mietteliäs. Olen tehnyt pohjatyöt huolellisesti. Maalarinteippiä, sanomalehtiä, hiominen käsin ja sitten vasta maalaaminen. Päätin eilen siirtyä tupakeittiön kaappien ovien maalaamiseen. Sitten on vuorossa lattialistat.


Tupakeittiön ensimmäisten kaappien maalaamisessa sekoilin. Maalasin alkuun kolme ovea hajamielisenä ihmisenä valkoisella, jota olin käyttänyt lasikuistin ja kodin ovien maalaamiseen. Tupakeittiön kaappien ovet  vaaleansinisiä. Kas kun en tätä huomannut, vaikka yleensä huomaan! Tänään täytyy käydä ostamassa vaaleansinistä maalia.



Kaksi keittiön kaappia ennen maalausta rapsutuksen jälkeen. Ja sitten ensimmäistä kertaa  väärän värisellä maalilla maalattuna.  




Monesti maalatessani olen ajatellut Veraa. Maalasimme yhdessä koko tupakeittiön muutama vuosi sitten. Kaksi kärsimätöntä ihmistä. Emme tehneet mitään pohjatöitä. Maalaamisen jälkeen verhotkin olivat maalissa. Puhumattakaan lattian ja vaatteiden tahroista. Ja maalausjäljestä.


Olen erään ystävän neuvosta löytänyt Spotify:n. Kuuntelen sitä välillä maalatessani ja lenkillä. Olen ihastunut siihen. Kuunnella lempiartisteja. Esimerkiksi Ismo Alankoa, Hectoria, Juice Leskistä, Amy Winehausea, Nina Simeonia...


Kahvittelimme menneellä viikolla erään ystäväni kanssa, joka ymmärtää surua. Hänen miehensä ja ainoa lapsensa kuolivat syöpään muutaman vuoden välein. Se oli murskata hänet, mutta hän lopulta selviytyi.


Hyvää viikonloppua kaikille!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!