maanantai 19. syyskuuta 2022

Vaihdevuosistani viimeisen kerran

 


Minä olen sekoillut noiden vaihdevuosien kanssa.Olen hajamielinen, enkä muista etenkään tarkkoja vuosilukuja ja esimerkiksi lasten, miehen ja muiden läheisten syntymäpäiviä, hääpäivää ja niin edelleen.


Olen tässä pohtinut, onko minulla  nyt olleet vaihdevuodet vähäisin oirein: kaksi kertaa kuuma-aalto ja hikoilu öisin kuukauden ajan, ei rankkaa mielialojen vaihtelua, unihäiriöitä, toivottomuutta, masennusta...


Käyn gynekologin tarkastuksessa joka toinen vuosi ja olen ollut kiinnostunut munasarjojen toiminnasta. Onko niissä mitään toimintaa? Aina on sanottu, että vähäistä toimintaa. Mutta vaihdevuodet saattavat olla silloinkin, kun toimintaa on. Tämän sain kuulla tänään ihanalta  yksityiseltä gynekologilta. Olin tarkastuksessa siksi, että toissa lauantaina heräsin hirveään alavatsakipuun. Taulukolla 1-10 se oli 9. Kuin synnytyskivut.


Alavatsakipu piti tarkastuttaa ja samalla puhua vaihdevuosista. Alavatsakipu johtui gynekologin mielestä suoliston toiminnasta. Minä luulotautinen ajattelin, että on syöpä tai jokin muu kasvain. Mitään kasvainta ei näkynyt: kohtu siisti, munasarjoissa pienen pientä toimintaa, virtsarakko normaali. Oli niin huojentavaa. Todella huojentavaa.


Vaihdevuosista oli mielenkiintoinen keskustelu.  Gynekologi sanoi, että vähäiset kuumat aallot ja yöhikoilu olivat vaihdevuosioireita, jotka loppuivat siihen, että kuukauden hikoilu loppui. Minulla oli siis vaihdevuodet 50-53 vuotiaana. Ja niitä ei ole ollut kolmeen vuoteen.


Kerroin juovani granaattiomenamehua aamuisin ja syöväni paljon soijaa, jotka molemmat ovat voimakkaita kasviestrogeeneja. Gynekologi sanoi, että ne tosiaan ovat ja ovat vaikuttaneet  siihen, että vaihdevuodet olivat vähäisin oirein.


Oireet oli hikoilu tai minulla oli ehkä kylmän ja lämpimän vaihtelua. Kuitenkin nukuin yöt sikeästi. Aamulla heräsin siihen, että petivaatteet olivat aivan märät hikoilusta. Pystyin melkein puristamaan yöpuvusta hikeä. Sijauspatja piti viedä ulos tuulettumaan ja kuivamaan. Petivaatteet piti vaihtaa. Tämä tilanne kesti noin kuukauden.


Tuolloin ajattelin, että kesän lämpö saa minut yöllä hikoilemaan. Mutta olisiko se hikoiluttanut näin paljon? Kuumia aaltoja pidin aineenvaihdunnan heräämisenä. Ajattelin, että minulla ei ole vielä vaihdevuodet, koska ei ole muita oireita.


Kävin myöhemmin lukemassa netin yhden vaihdevuosiryhmän kirjoituksia. Siellä lueteltiin pitkästi oireita esimerkiksi nivelten kipeydestä, unihäiriöistä, vakavista mielialan muutoksista, ajoittaisista kuukautisista, kuumista aalloista, kylmän ja lämpimän aalloista nukkuessa, masennuksesta, uupumisesta...


Minuun sopi mahdollisesti tuo kylmän ja lämpimän vaihtelu nukkuessa, mutta se ei häirinnyt nukkumista. Tuolloin kyllä alkoi paniikkihäiriö. Olisiko se vaihdevuosioire vai vaan seurausta uudesta elämäntilanteesta. Kun lopetin työt ja jäin kotiin.  Olin mielestäni tehnyt aivan riittävän työuran.  


Elin siis vaihdevuodet luomuna. Kokeilin kyllä estrogeenia geelinä reiteen, mutta se ei sopinut lainkaan, menin kierroksille, kaikki nopeutui, kieppui. En taaskaan ymmärrä, että miksi otin hormonihoidon, vaikka ei ollut sen suurempia oireita. Ehkä varmuuden vuoksi ja uteliaisuudesta, tekeekö hormonikorvaushoito jotakin uutta arkeen.


Olen vuosia juonut granaattiomenamehua. Granaattiomena sisältää joittenkin lähteiden mukaan erittäin paljon kasviestrogeenia. Syön myös soijapapuja siltään, koska en halua syödä voimakkaasti prosessoituja tuotteita esimerkiksi tofua. Soijassa on myös paljon kasviestrogeeina. Ehkä granaattiomena ja soijapavut toimivat minun luomuhormonikorvaushoitona.


En halua tässä mitenkään vähätellä hormonikorvaushoitoa ja moninaisia vaihdevuosioireita. Tiedän, että moninaiset vaihdevuosioireet ovat monille täyttä totta ja pilaavat elämänlaadun.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!