Joulun jälkeenhän alennusmyynnit alkavat.Kirjoitin reilu viikko sitten postauksen "Miksi lankeamme verkon alennusmyynteihin?". Nyt kirjoitan: Miten toimia alennusmyynneissä viisaasti asiantuntijan mukaan.
Minulla menee joskus yli verkkokauppojen alennusmyynneissä. En osta vaatteita vaan luontaistuotteita ja luonnonkkosmetiikkaa. Olen oikein keskittynyt ihonhoitotuotteisiin. Seerumeihin, öljyihin, kosteusvoiteisiin, anti-agetuotteisiin. Minulla on jo aivan liikaa niitä, mutta kun haluan kokeilla eri merkkejä.
Vaikka tiedän, että esimerkiksi samaa seerumia pitäisi käyttää kuukausia vuosia ennen kun huomaa vaikutuksia. Minä vaihdan lennossa noita ja käytän niitä kuuriluonteisesti pari viikkoa kuukauden. Ja sitten taas uusi seerumi tai öljy käyttöön. Ihokaan ei ehkä tykkää tästä vaudistani kokeilla eri tuotteita, mutta se on niin mukavaa. Lotrata ja tuoksutella uutta tuotetta. Luonnonkosmetiikka tuoksuu usein hurmaavalle.
Miten siis verkon aalennuskampanjoiden tiimellyksessä sitten pitäisi toimia, jotta tuotteista saa itselleen hyötyä ja iloa eikä sorru ostamaan mitä sattuu.Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska neuvoo:
1)Mieti budjetti etukäteen
Pitäisi ennen kaikkea miettiä, mikä on budjetti. Vaikka myynnissä olisi taivaan enkeleitä, niin mieti, kuinka paljon olet valmis kuluttamaan. Päätä yläraja ja pidä siitä kiinni.
2)Tee ostoslista
Tämä on vanha tylsä neuvo: tee itsellesi lista asioista, joita koet tarvitsevasi.
3)Tutustu tuotteisiin etukäteen
Wilska sanoo: "Monesti teknisissä laitteissa lankeaa esimerkiksi pitkiin ominaisuusluetteloihin. Varmasti laitteessa on sitä, tuota ja tätä. Mutta on täysin eri asia, onko näillä lisäominaisuuksilla mitään merkitystä, jos käyttää laitetta paljon yksinkertaisemmin."
4)Älä tuijota alennusprosenttia
Etenkin kansainvälisissä nettikaupoissa on vaikeampi kontrolloida, mikä on oikea ovh eli ohjevähittäishinta, vaikka tuotteiden valmistajat niitä ilmoittaisivat, eikä Suomen kuluttajalainsäädännöllä ole kauheasti tekoa muualla maailmalla. Ei pystytä sanomaan esimerkiksi sitä, mikä on jonkin kiinalaisen verkkokaupan tuotteiden normaalihinta.
Jos jumaloit jotakin brändiä, se on yleensä liian kallis. Silloinkin ostopäätös on kiinni siitä, mitä koet, että voit jostakin brändistä maksaa. Ei kannattaisi katsoa vain sitä alennushintaa. Etenkin kansainvälisissä verkkokaupoissa pätee usein sääntö: vale, emävale ja alennusprosentti.
5)Pieni summa heräteostoksille
Wilska sanoo: "Jotta touhu ei menisi liian ryppyotsaiseksi, voit sallia itsellesi jonkin pienen rahasumman, jonka voit käyttää impulssiostoksiin, jos sinulla ei ole kovin tiukkaa rahasta. Siinä tulisi uutuuden ja yllätyksellisyyden tarpeet tyydytettyä, jos sitä kaipaa."
6)Osta vain, jos sinulla on siihen oikeasti varaa
Jos rahaa ei ole tarpeeksi, älä mene alennusmyynteihin. Kannattaa välttää kulutusluottojen ottamista.
7)Pohdi aiempia alennusostoksiasi
Voi myös tehdä niin, että miettiä retrospektiivisesti omia hutiostoksiaan: mitkä ovat olleet niitä impulsseja, jotka ovat saaneet ostamaan juttuja, joiden hankkiminen on jälkikäteen harmittanut.
Lähteet: Helsingin Sanomat 28.11.2020, kuvat Pexel
Hyviä neuvoja etenkin tuo, älä tuijota aleprosentteja, koska joskus sitä menee "halpaan", säästän näin paljon, pakko hankkia.
VastaaPoistaIhanaa viikon jatkoa Marja. <3
Kiitos Tiia. Nuo alennusprosentit ovat kyllä pahoja. Ne vaikuttavat varmasti helposti monen mieleen. Ja tulee hinku ostaa. Minä en jaksa alennusryntäyksiä. Toivottavasti tänä vuonna muistetaan pitää turvavälit.
VastaaPoista