perjantai 12. tammikuuta 2018

Päivän asu ja surullinen olo


Näytän varsinaiselta matamilta noissa kuvissa.

On mieli matalalla.

Harmaa. Tunteet harmaat. Siksi tunnepukeutujana valitsin harmaan mekon täksi perjantaiksi. Vaikka niin kovasti tykkäisin värikkäistä vaatteista.

Ei voi mitään. Näin mennään nyt. Mieli synkkänä. Syystäkin.


Mekko on vanha. Merkiltään ADPT.  Siinä on jännää tuo solmun solmiminen. Kangaskaistaleet on omituisesti mekon sivusaumoista lähtöisin. 

Taas pönttöuuni kuvassa. Taas jännittyneenä ja jäätyneenä.

No, ATK:sta olen oppinut ohjaajani Tapsan kärsivällisellä opetuksella jotakin.

Jos vain jatkossa muistan oppimani. Varsin usein käy niin, etten muista.

Sitten vaan kokeilemaan eri nappuloita vai miksi niitä sanotaan: Mitä näytölle ilmestyy?

Se on itse asiassa mielenkiintoista ja jännittävää, mihin sivustolle tai tiedostolle päädyn.

Mutta ei kyllä jonkinlaisessa hätätilanteessa, kun tietsikka menee aivan sekaisin - tätä sattuu usein - tai ei näytä mitään. Musta näyttö tyrmistyttää digi-idiootinkin. 


Eilen Tapsa taas ohjasi minua. Opin (vain opinkoihan? En ole vielä kokeillut.) näitä asioita: Linkin tekeminen. Maalaa, kopioi, liitä. Tuntui tosi yksinkertaiselta.

Mutta jo melkein tiedän, että digiblondilla tulee kuitenkin olemaan vaikeuksia.

Olen sellainen häslääjä ja säheltäjä. Kaiken kun pitäisi tapahtua heti.

Siksi  pukkaa kiirettä. Joka on kuitenkin mukakiirettä.



Opin kuvien siirtoa kännykästä tietsikalle kuukauden mukaan siirrettyinä.

Tähän asti olen onnistunut siirtämään niitä vain päivämäärien mukaan. Tiedostoja on valtavasti, mutta olen myös karsinut niitä rankalla kädellä.

Yritän aina postaukseni jälkeen poistaa käyttämäni kuvat, jotta en käyttäisi niitä kahta kertaa. 

Välillä - tai jos aivan tarkkoja ollaan - unohdan melko usein.


Näytti tosi hienolta, kun Tapsa näpytteli uusimmat kuvat koko tammikuun tiedostolle. Miltei häikäistyin.

Tunsin olevani pieni hiirulainen, joka sai nauttia tiedon murusia.

Mutta kun tulin kotiin ja rupesin käyttämään kuukausi tiedostoa, se oli aivan humppaa. Monta, monta samaa kuvaa. Eikä uusimpia lainkaan. 

Tämä on sitä digimaailmaa. Epävarmaa. Epämääräistä.


Tapsa myös neuvoi, miten profiilikuva muutetaan Fb:ssä. Minulla ei ole omaa sivustoa blogilleni.

Omalla henkilökohtaisella sivustolla kerron päivän postausaiheeni. En vain kerta kaikkiaan ole niin kiinnostunut somesta, että laittaisin kuvia Instagrammiin ja muuhun sellaiseen. Face riittää.

Siihen menisi vielä hirveästi aikaakin. Lukeminen ja kaunokirjallisuuden kirjoittaminen on niin tärkeää minulle. Että niihin on oltava ehdottomasti aikaa.

Ja tietty lenkkeilyyn, kuntosaliin, vanhan tavaran etsimiseen kirpparilla, maalaamiseen, ystävien kanssa olemiseen.  Kesällä puutarha- ja muihin ulkohommiin, metsissä haahuiluun. Töitä pitää tehdä myös. Ja myös kotitöitä.



Hyvää perjantaita ja viikonloppua kaikille! 

Osaatko sinä hyvin tietokonehommat?


Lähteet: Omat, kuvat omat

12 kommenttia:

  1. Huomenta Marja, Avuttomuuttasi tietotekniikan kanssa ei täällä huomaa. Sen muistaa, kun joskus itse mainitset siitä. Uskon, että me kaikki blogien lukijat etsimme blogeista muuta kuin täydellistä tietotekniikan osaamista.
    Tuo mekko on päälläsi kaunis. Kuitenkin se on minusta tyyliltään paljon rouvamaisempi kuin asusi yleensä. Minusta tuntuu, että haluat näyttää tänään (yli)asialliselta. Varmaan olen väärässä.
    Kompuroinnin kautta olen sen vähän, mitä osaan, olen digimaailmasta oppinut.
    Oikein hyvää viikonloppua sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kirsti, kommentistasi. Joo, mekko rouvamaisempi kuin yleensä käytän. Mutta se on minun ainut harmaa mekko. Ja tänään surullinen, harmaa olo. Ehkäpä haluan myös näyttää asialliselta. Kyllä tuo digimaailma on minulle loputon suo, jossa rämmin ja rämmin. Samoin sinulle hyvää viikonloppua.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi heiduska87. Minulla on edelleen valokuvauskammo. En osaa olla kuvissa luontevasti.

      Poista
  3. En tiedä mikä on hyvin osata. Työn puolesta pitää hallita eri somekanavia, pitää osata exelit, pover pointit yms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Melissa kommentistasi. Osaat tosi paljon asioita minun vinkkelistäni katsoen. Kumarrus ja kunnioitus sinulle.

      Poista
  4. Pakko kehua, että jos tosiaan vasta opettelet noita mainitsemisia asioita tietokoneista, oot kyllä todella hyvin saanut tämän blogisi luotua! 😊

    VastaaPoista
  5. Kiitos HENNA kommentistasi.Minä olen todellakin vasta alkutaipaleella digimaailman tiellä. Ja minun pääni ei jotenkin sovellu digilogiikkaan. En vain ymmärrä. En muista. En osaa. Tämä tulee niin monta kertaa eteen. Jos olen jotenkin saanut blogini luotua, se johtuu blogger-alustasta. Tavallaanhan siinä on jo kaikki valmiina. Tärkeintä on sitten kirjoittaa. Ja minua on auttaneet ihanat ihmiset, jotka ymmärtävät näitä digiasioita. Minulla on myös ohjaaja Tapsa, jolta saan aina apua hätätilanteessa. Esimerkiksi kun näyttö pimenee.Kivaa viikonloppua sinulle.

    VastaaPoista
  6. Kurja kuulla, että mielesi on ollut maassa, toivottavasti nyt on jo pirteämpi ja parempi olo ja loppuviikonloppu menee hyvissä merkeissä :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos kommentistasi. Mieliala nousi, kun tilasin -netin kanssa tapellen - matkan Intiaan.

    VastaaPoista
  8. Omg kirjoitin pitkät kommentit tuonne syrjähyppy postaukseen ja kommentti katosi. Nyt pitää mennä laittamaan mies-ja naisluolaa kuntoon, tultiin juuri Ikea reissulta. Mutta toivon, että mieli olisi siellä parempi. Täällä ollaan tietoteknisesti aika nollia ja saan aina migreenin, jos yritän blogissa tehdä jotain pientäkään säätöä eli muuttaa ulkoasua jne. Näillä mennään.

    Mukavaa iltaa Marja <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Tiia, kommentistasi. Oli varmaan kiva Ikean reissu. Mieliala on jo parantunut. Ei uskoisi, että et ole hyvä digin kanssa. Niin hyvältä sinun blogisi näyttää. Kivaa sunnuntai iltaa sinulle.

      Poista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!