Bloggaajat ovat saaneet blogeilleen lisää lukijoita ja näin myös kaupallisia yhteistöitä lastensa kasvokuvien avulla, kertoo mediatutkimuksen väitöskirjatutkija Saara-Maija Kallio.
Lapset ovat entistä useammin mukana vanhempiensa yhteistöissä somessa. Perhebloggaamisen ja -vloggaamisen erityisesti äiti- vaikuttamisen kaupallistumisen myötä lasten kuvat ovat myös osa mainossisältöä.
Kallio puhuu ilmiöstä sharenting-sanalla, ja tämä tarkoittaa vanhempien tapaa jakaa lapsistaan somessa kuvia, videoita ja tietoja. Sharenting-ilmiö on ristiriitainen: vanhemmat, joiden tulisi suojella lapsia netin vaaroilta, jakavat kuitenkin lasten kuvia ja tietoja somessa.
Lasten viattomuus ja suloisuus vetoavat kaupallisissa postauksissa todella voimakkaasti tunteisiin, Kallio sanoo. Toisin sanoen kaupallisten blogien ja brändien näkökulmasta lapset ovat tehokas markkinointi- ja mainoskeino.
Lasten kasvokuvat ovat olleet tosi merkityksellisiä kaupallisille bloggaajille, koska ne olevat auttaneet blogeja menestymään paremmin, eli saamaan lisää lukijoita ja täten kaupallisia yhteistöitä.
Kaupalliset yhteistyöt voivat olla esimerkiksi vaate- tai lelumainoksia. Ne voivat olla myös lomamatkan, risteilyn tai siivousvälineiden mainostusta siten, että lapset ovat mukana matkalla tai tekemässä kotiaskareita.
Jotkut bloggaajat pyrkivät helpottamaan sisäistä ristiriitaansa lapsensa käyttämisestä kaupallisissa sisällöissä muun muassa laittamalla rahaa lapsen tilille tai antamalla leluja "palkaksi".
Shareting-ilmiön tullessa normaaliksi vaarana on, ettei lasten etua pohdita tarpeeksi, ja lapsi voi menettää oikeutensa yksityisyyteen. Kallio muistuttaa, että lapsella on heti syntymän jälkeen oikeus yksityisyyteen.
"Heidän tulisi voida ottaa kantaa siihen, millaista materiaalia ja tietoja heistä kaupallisilla alustoilla ja verkossa pyörii." Usein lapset ovat niin pieniä, etteivät osaa ottaa kantaa tähän.
Lasten oikeuksia ajavan Pelastakaa lapset ry:n kehittämispäällikkö Antti Järventaus on erikoistunut työssään lapsen oikeuksiin ja digitaaliseen hyvinvointiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!