tiistai 22. elokuuta 2023

Huonon ilmapiirin merkit työpaikalla

 


Minä olen ollut kahdessa työpaikassa, joissa oli huono ilmapiiri. Tämä johtui johtajista, jotka olivat liian tiukasti asiajohtajia, vaikka hyvään johtajuuteen liittyy myös tunnejohtaminen.


Ensimmäiset merkit työpaikan ilmapiirin huonontumisesta liittyvät lähes aina kommunikaatioon. Kysymykset jäävät vastaamatta, eikä palautetta saa edes pyytämällä.


Kun jokin asia vaivaa ja siihen toivoisi muutosta, alkaakin tuntua, että on parempi pysyä vaiti, koska aiheesta puhuminen ei kuitenkaan johda mihinkään.


Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija, valmentaja Peter Peitsalon mukaan saattaa käydä helposti niin, että viestinnän puutteet alkavat näkyä kuppikuntaisuutena. Esihenkilöä tai toisia työntekijöitä ruvetaan arvostelemaan pienissä porukoissa tauoilla.


"Kuppikuntaisuus ei sinänsä ole ongelma. On ihan luonnollista hakeutua samanhenkisten ihmisten pariin työpaikalla", Peitsalo sanoo.


Mutta jos kuppikuntaisuus kuitenkin sisältää juoruilua, pahantahtoista puhetta, tiedon pimittämistä tai joidenkin ihmisten sulkemista ulkopuolelle, se on ongelma.


Tulehtunut ilmapiiri saattaa pintatasolla näyttäytyä myös apaattisuutena. Työntekijät eivät ole avoimesti eri mieltä. Ulla Jones, kehitysjohtaja ja yksi Lähtijät-urapodcastin juontajista, pitää passiivista viestintää sellaisena, johon esihenkilön voi olla vaikea havahtua.


"Työntekijät eivät esimerkiksi ole avoimesti eri mieltä. Sen sijaan he eivät vain oikein kommentoi. Kukaan ei lähde mihinkään mukaan tai ilmottaudu vapaaehtoiseksi. Tarjottuja ehdotuksia vastaan saatetaan kyllä purnata", Jones kuvailee.


Ilmapiirin asioihin puuttumista voi viivästyttää sekin, että huonot keskinäiset välit voivat vaivata vain kahta työporukan jäsentä. Peitsalon mukaan ongelmaa voidaan pitää tällöin vain heidän välisenään.


"Jos kaksi työntekijää ei tule toimeen eikä tee mitään yhteistyötä keskenään, se kuitenkin heijastuu koko työyhteisöön. Asiat ovat huonosti, jos kaksi ihmistä ei joko kommunikoi ollenkaan, tai heidän välillään on toistuvaa avointa nokittelua ja väheksymistä", Peitsalo sanoo.


Huonossa ilmapiirissä yksi jos toinenkin alkaa vältellä kohtaamisia. Ihmiset haluavat mahdollisuuksien mukaan entistä enemmän etätöihin. Sairauspoissaolot saattavat yleistyä.


Usein ensimmäisenä oireilevat työntekijät, jotka suhtautuvat työhönsä lähtökohtaisesti innolla ja tarmolla. He saattavat alkaa laskea rimaa ja kunnianhimonsa tasoa.




Ihminen voi ajatella, että teen vain sen, mistä minulle maksetaan ja mitä minulta odotetaan. Tällaiset ihmiset ovat ennen olleet juuri niitä yrityksen vahvoja hartioita.


Ilmapiiriongelman yksi vakava hälytyssignaali on tilanne, jossa yritys alkaa menettää sitä kannattelevia työntekijöitä.


Erään kyselytutkimuksen mukaan yleisin irtisanoutumisen syy on esihenkilön puutteelliset johtamistaidot. Kyselyn vastauksista nousi esiin kritiikki asiakeskeistä johtamista kohtaan. Etenkin naiset ovat kyllästyneet siihen.


Naisten mielestä hyvä johtajuus on reilua, välittävää ja ihmislähtöistä. Tällaisen perässä he vaihtavat työpaikkaa, lähtevät yksipuolisen asiakeskeistä johtajuutta pakoon.


Ilmapiirin riskeihin voi jossain määrin valmistautua jo ennalta, mutta monesti nopea puuttuminen kommunikaatiopulmiin ratkaisee. Mitä aikaisemmin asioista puhutaan, sen parempi, painottavat asiantuntijat.


Jos hiljaiset signaalit jäävät arjessa kuulematta, ilmapiirimittaukset kertovat, missä mennään.
 

"Jos ilmapiiritutkimuksen tulokset ovat niin sanotusti punaisella, pitäisi aidosti pysähtyä ja ottaa selvää, mistä on kyse", Peitsalo sanoo.


Peitsalon mukaan työntekijän tai esihenkilön on turha rypeä yksinään itsesäälissä. Tilannetta ei myöskään helpota, jos porukalla voivotellaan, miten kurjija ollaan.


"Voi vain todeta, että koska olemme ihmisiä, yhteentörmäyksiä yleensä tulee ennemmin tai myöhemmin. Sellaista sattuu. Ratkaisevaa on, miten osaamme käsitellä näitä."


Vaikeista asioista puhuminen ja niiden ratkominen rakentaa työpaikan sisäistä psykologista turvallisuutta. Jos tätä on, osataan ongelmia käsitellä ajoissa.


Kun työntekijät voivat hyvin, he pitävät varmasti huolta myös yrityksen asiakkaista ja haluavat kehittää sen tuotteita ja palveluita.



Lähteet: Helsingin Sanomat 8.6.2023, kuvat omat








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!