Minä olen ollut kahdessa työpaikassa, joissa oli huono ilmapiiri. Tämä johtui johtajista, jotka olivat liian tiukasti asiajohtajia, vaikka hyvään johtajuuteen liittyy myös tunnejohtaminen.
Ensimmäiset merkit työpaikan ilmapiirin huonontumisesta liittyvät lähes aina kommunikaatioon. Kysymykset jäävät vastaamatta, eikä palautetta saa edes pyytämällä.
Kun jokin asia vaivaa ja siihen toivoisi muutosta, alkaakin tuntua, että on parempi pysyä vaiti, koska aiheesta puhuminen ei kuitenkaan johda mihinkään.
Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija, valmentaja Peter Peitsalon mukaan saattaa käydä helposti niin, että viestinnän puutteet alkavat näkyä kuppikuntaisuutena. Esihenkilöä tai toisia työntekijöitä ruvetaan arvostelemaan pienissä porukoissa tauoilla.
"Kuppikuntaisuus ei sinänsä ole ongelma. On ihan luonnollista hakeutua samanhenkisten ihmisten pariin työpaikalla", Peitsalo sanoo.
Mutta jos kuppikuntaisuus kuitenkin sisältää juoruilua, pahantahtoista puhetta, tiedon pimittämistä tai joidenkin ihmisten sulkemista ulkopuolelle, se on ongelma.
Tulehtunut ilmapiiri saattaa pintatasolla näyttäytyä myös apaattisuutena. Työntekijät eivät ole avoimesti eri mieltä. Ulla Jones, kehitysjohtaja ja yksi Lähtijät-urapodcastin juontajista, pitää passiivista viestintää sellaisena, johon esihenkilön voi olla vaikea havahtua.
"Työntekijät eivät esimerkiksi ole avoimesti eri mieltä. Sen sijaan he eivät vain oikein kommentoi. Kukaan ei lähde mihinkään mukaan tai ilmottaudu vapaaehtoiseksi. Tarjottuja ehdotuksia vastaan saatetaan kyllä purnata", Jones kuvailee.
Ilmapiirin asioihin puuttumista voi viivästyttää sekin, että huonot keskinäiset välit voivat vaivata vain kahta työporukan jäsentä. Peitsalon mukaan ongelmaa voidaan pitää tällöin vain heidän välisenään.
"Jos kaksi työntekijää ei tule toimeen eikä tee mitään yhteistyötä keskenään, se kuitenkin heijastuu koko työyhteisöön. Asiat ovat huonosti, jos kaksi ihmistä ei joko kommunikoi ollenkaan, tai heidän välillään on toistuvaa avointa nokittelua ja väheksymistä", Peitsalo sanoo.
Huonossa ilmapiirissä yksi jos toinenkin alkaa vältellä kohtaamisia. Ihmiset haluavat mahdollisuuksien mukaan entistä enemmän etätöihin. Sairauspoissaolot saattavat yleistyä.
Usein ensimmäisenä oireilevat työntekijät, jotka suhtautuvat työhönsä lähtökohtaisesti innolla ja tarmolla. He saattavat alkaa laskea rimaa ja kunnianhimonsa tasoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!