tiistai 16. tammikuuta 2018

Naisten vaivoja - kuukautiskivut


Kaikesta on voitava puhua ja kirjoittaa: kuukautisistakin. Minua vähän huvittaa se, että kuukautiset on tällä hetkellä trendi. Rosa Meriläinen nosti kuukautiset esiin avoimeen keskusteluun. Jotkut aktivistit jopa maalaavat tauluja talteen kerätyllä kuukautisverellään.


Minulla on ollut runsaat ja kivuliaat kuukautiset koko ikäni. Kuukautiset kestää seitsemän päivää. Joudun syömään Burana 800 milligrammaa kolmesti päivässä. Ramppaan vessassa ripulin ja tamponin ja siteen alituisen vaihtamisen takia. Minulla pitää olla siis tamponin lisäksi side.Seurauksena runsaista kuukautisista olen saanut anemian. Ja jotkut vielä viitsii sanoa, että kipu kuuluu naisen elämään.


Joka kolmas nainen kärsii kovista kuukautiskivuista. Kaikkeen kipuun ei aina edes särkylääkkeet auta. Runsaat ja kivuliaat kuukautiset periytyvät usein äidiltä tyttärelle.


Valtavan kivun voi aiheuttaa myös endometrioosi. Siinä kohdun limakalvoa voi levitä esimerkiksi vatsaonteloon ja emättimeen. Endometrioosissa kipu alkaa jo muutama päivä ennen kuukautisia. Se on perinnöllinen sairaus, eikä siihen voi vaikuttaa esimerkiksi terveillä elämäntavoilla.


Endometrioosikipuihin - kuten kaikkiin kipuihin - liittyy usein hermopäätteiden altistuminen kivulle. Kipuhermot antavat aivoille virheellisiä tietoja kivusta ja kipu voi "jäädä päälle" leikkaushoidosta huolimatta.

Onko sinulla kuukautisvaivoja?




Lähteet: Helsingin Sanomat 23.11.2017, kuvat Pexel, Pixabay

12 kommenttia:

  1. Me naiset olemme niin erilaisia tässäkin suhteessa. Itse pääsin aikanani helpolla, mutta tunnen myötätuntoa kovista kivuista kärsiviä kohtaan. Hyvää tätä päivää. Terkkuja Tukholmasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kirsti, kommentista. Kiva lukea että olet päässyt aika helpolla kuukautisvaivoista. Minä melkeinpä odottelen (kauhunsekaisin tuntein) vaihdevuosia, että tuo veren lorina loppuisi. Kivaa risteilyä sinulle.

      Poista
  2. Onko sinulla todettu endometrioosia? Hurjalta kuulostavat nuo kivut nimittäin! Entä oletko lukenut/kokeillut kuukuppia? Se tuo hieman pitkällä ajalla säästöä tamppooneiden ja siteiden kulutusrumbaan.

    Minulle on kirjoitettu reseptilääke kuukautiskipuihin. Samaa lääkettä määrätään kuulema migreenipotilaille.

    -Joy

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Anonyymi. Ei ole onneksi tämän kaiken veren lisäksi endometrioosia. Olen pukannut kaksi lasta maailmaan. Mutta synnytyksetkään eivät lieventäneet kuukautisia. Olen lukenut kuukupista. Ja ajatellut hankkia sellaisen. Olisi ekologisempikin kuin tampoonit ja siteet jotka on pakattu muoviin. Tosiaan rahaakin kuluisi vähemmän. Minulla menee suuret määrät tampooneja ja siteitä. En ole saanut edes aikaiseksi toimia kuten sinä: pyytää reseptilääkkeitä kipuihin. Reilu viikko kuukaudessa on veren lorinaa. Tämä anemiakin on ikävää. Rautalääkkeet ei imeydy, vaikka niitä ottaisi kaikkien ohjeiden mukaan. Mutta kyllä tämä sitten vaihdevuosiin loppuu.

      Poista
  3. Täällä kans yksi, kenellä on todella kivuliaat kuukautiset. Runsaat ne ei ole, pikemminkin niukat, mutta sitäkin kivuliaammat. Burana helpottaa kipua ehkä yhden asteen, mutta pahimpina kuukausina ne päivät menee ihan sairauslomalla :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Henna. Sinä siis tiedät, miten pahoja kivut voivat olla. Minä en ole ollut sairauslomalla niiden takia. Mutta kyllä ne haittaavat työntekoa, kun pitää yhtenään käydä vessassa ripuloimassa ja vaihtaa tampooni ja side.

      Poista
  4. Me naiset olemme hyvin erilaisia tässäkin asiassa. Itse olen päässyt helpolla ja nyt minulla on hormonilääkitys, joten minulla ei ole kuukautisia. Tunne kuitenkin isoa sympatiaa kanssasisaria kohtaan, joilla on kivuliaat kuukautiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuulanneli kommentistasi ja ymmärtämyksestäsi. Minä tosiaan ihan odotan vaihde vuosia - vaikka ne toisaalta hirvittää -, jotta tämä runsas verenvuoto loppuisi.

      Poista
  5. Minusta kuukautiskivusta kärsivien kannattaa aina myös tarkitaa tuo endometrioosi ettei se ole siellä takana. Ikävää jos kärsii kovista kivusta ja anemiastakin. Tsemppiä Marja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marjo kommentistasi. Endometrioosin mahdollisuus tulee tosiaan sulkea pois. Käyn kerran vuodessa gynekologilla, eikä minulla ole sitä. Viimeksi hän määräsi minipillerit, jotta veren loriseminen vähentyisi. Eivät muuttaneet mitään. Eivät siis toimineet minulla. On väläytelty myös kohdun poistoa. Mutta minä odotan kärsivällisesti vaihdevuosia. Silloin ei ole tätä kuukautisriesaa enää. Kiitos tsempeistä.

      Poista
  6. Kuulostaa tosi ikävältä, tsemppiä! Itselläni on todella epäsäännölliset kuukautiset. Kipuja ei onneksi ole kuin pari ekaa päivää ja pahimmista selvitään buranalla.

    http://lifewithhannamari.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hanna-Mari kommentistasi. Olet onnekas, kun sinulla on vain pari päivää kipuja. Mutta onhan jo niissäkin kärsittävää.

      Poista

Ole hyvä ja kommentoi. Teet minut iloiseksi!